Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1105 ggr
Queball
0

Svart/vitt eller färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni bäst om? Själv älskar jag svartvita foton.
Kanske för att jag gick fotokurs i 8:an (Det var läääänge sen)
och vi fick fota och framkalla själva. Nu kan jag ju inte fota direkt
i svart/vitt, men man kan ju ändra bilden i datorn.

Citron
0

Hej Queball!

Jag älskar också svart-vita forografier. Men det beror också självklart på vad det är för bild. Vissa bilder blir bara inte bra i s/v. :-) 

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mihe
0

Jag gillar oxå svart-vitt men det beror på motivet som sagt. Jag vill lära mig mer om porträttfotografering och då tänkte jag fotografera mycket i s-v. Jag gillar att en bild ger fantasin en upplevelse.

Citron
0

Här är en bild jag absolut inte tyckte om i färg. Ändrade den till s/v och då blev den underbar i minna ögon. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

broderbluff
0

#3 håller med om att den s/v versionen är bättre, den skapar en större dramatik i bilden än den i färg.

Queball
0

Snyggt Citron!

Det är precis det du visar i din bildjämförelse som jag gillar med s/v, det blir mycket mer spännande bilder. Man får använda sin fantasi mer.

Lisko
0

Jag gillar oxå s/v mkt bättre än färg, men sen jag började med digitalkamera så har jag inte kunnat ta de foton jag velat, för jag mina färgbilder blir inget bra då jag konverterar om dom till s/v. Det är som att alla grånyanser försvinner och det bara blir svart och vitt. Särskilt porträttfotona blir inget bra. Någon som har ett tips, (förutom att köpa en bättre kamera).

Citron
0

Det jag saknar mest i svart/vita porträtt fotografier är de underbara ögon-färgerna. Det finns just ingenting vackrare än ögon! Därför är ett tips att prova på att blanda färg med svart/vit. Bifogar ett exempel på det.

I den bifogade filen ser ni orginalet.

Citron
0

Och här har vi den editerade versionen.

bjorsa
0

#6Lisko du skulle kunnna prova en plugin från http://www.optikvervelabs.com/ när man lagt in den i tex paint shop så finns den sedan under effekter och den har en massa med svart vita effekter .

mvh/bjorsa

mihe
0

#8 Jättehäftig bild! Vad har du gjort med den?

Citron
0

Tack Mihe!

Jag har använt photoshop. Jag skrev en guide här på foto.ifokus om hur jag har gjort med ögonen. Du kan läsa den om du trycker här. > Glänsande Ögon

Utom ögonen så har jag använt 'Burn Tool' och ändrat lite värden i färger och nyanser samt lagt över med svart-vitt och sedan gjort det s/v lite igenomskillnigt för att få fram lite gråskalig färg. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Queball
0

Hittade ett fristående gratisprogram som konverterar
till svartvitt, mycket, mycket enkelt att använda. Det
finns 16 olika ändringar från "normalt svartvit" till "noisy"
Det går att sepiafärga, "bränna" ja det är en del man kan
åstadkomma väldigt snabbt och lätt.

Länk till BWorks