Svart/vitt eller färg

Hej Queball!
Jag älskar också svart-vita forografier. Men det beror också självklart på vad det är för bild. Vissa bilder blir bara inte bra i s/v. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag gillar oxå svart-vitt men det beror på motivet som sagt. Jag vill lära mig mer om porträttfotografering och då tänkte jag fotografera mycket i s-v. Jag gillar att en bild ger fantasin en upplevelse.

#3 håller med om att den s/v versionen är bättre, den skapar en större dramatik i bilden än den i färg.

Jag gillar oxå s/v mkt bättre än färg, men sen jag började med digitalkamera så har jag inte kunnat ta de foton jag velat, för jag mina färgbilder blir inget bra då jag konverterar om dom till s/v. Det är som att alla grånyanser försvinner och det bara blir svart och vitt. Särskilt porträttfotona blir inget bra. Någon som har ett tips, (förutom att köpa en bättre kamera).

#6Lisko du skulle kunnna prova en plugin från http://www.optikvervelabs.com/ när man lagt in den i tex paint shop så finns den sedan under effekter och den har en massa med svart vita effekter .
mvh/bjorsa
#8 Jättehäftig bild! Vad har du gjort med den?

Tack Mihe!
Jag har använt photoshop. Jag skrev en guide här på foto.ifokus om hur jag har gjort med ögonen. Du kan läsa den om du trycker här. > Glänsande Ögon
Utom ögonen så har jag använt 'Burn Tool' och ändrat lite värden i färger och nyanser samt lagt över med svart-vitt och sedan gjort det s/v lite igenomskillnigt för att få fram lite gråskalig färg. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson