Fel på kameran?
Jag var ute i Västerås idag för att fotografera två lekande hundar. Precis när jag hade fotograferat färdigt så hände det som absolut inte får hända. Kameran gick sönder! Eller jag vet inte vad det är, men det började med att den först vägrade sätta fokus, sedan hände detta (se bifogad bild). Är det någon som vet vad är det för fel på kameran och om det går det att åtgärda utan att betala flera hundralappar för det?
Jag har haft samma problem med kameran några gånger förut, men då har det fixat sig genom att jag startat om kameran. Men nu hjälper inte ens det.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Känner igen det där med att kameran "hänger sig"? Prova att ta ur batterierna oxå…några minuter kanske. Frågan är om inte digitalkameror är lite som datorer idag?!
Vad problemet beror på vet jag dock inte.

Har testat allt. Har tagit ur batterierna, bytt batterier, nollstält inställningarna, tagit ut minneskortet, formaterat inbyggda minnet. Ingenting verkar fungera. :-(
Men som du säger fungerar dagens kameror lite som datorer. Den har säkert fåt sig en förkylning och behöver vila några timmar. Ska försöka ikväll igen. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Trist, det ser ut som om det inte är något objektiv på kameran. Sitter det några lösa delar?
Robert

Hej Robert. Jag har ju nästan som ett objektiv på kameran kan man säga, fast det sitter fast och fälls ut när jag startar kameran. Jag har kännt på det och det sitter som gjutet. Lins-skyddet som automatiskt ska fällas ut när jag stänger av kameran har dock gått sönder för ett tag sedan, så det är inte omöjligt att det är "objektivet" som är trasig. Det låter hur som helst inte bra. :-/
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag är nyfiken på att se foto på lekande hundar nu vet du :)
synd på kameran hoppas de går att fixa.

Kan det vara så att kameran på något vis har ställt en menuell fokus? Jag har för mig att du har en Sony och där kan man ställa fukuset på vissa fasta inställningar i menyn. Kolla det.

Hej AktieTrader. Jag har nollstält kameran och tittat fokus-inställningarna och de står på rätt. Även om det var valt på den minsta värdet av fokus som går att sätta på min kamera så skulle det ligga på 0.5 M villket det då inte skulle sett ut som det gör nu. På bilderna jag tar nu blir det ingen fokus någonstans överhuvud taget. :-(
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson