Face detection mkt bra
Detta med face detection är ingen myt, face detection + kontinuerlig autofokus är en synnerligen lyckad kombination.
Jag hade enorma problem att ta bilder på mig själv med min förra kamera som saknade FD med stativ och självutlösare. Exponeringen blev oftast galen och skärpan hamnade fel.
Med min nya Panasonic Fz18 har det blivit ett enormt lyft i bildkvaliteten på självporträtt. Brukar sätta kameran i det enkla färdigprogrammerade porträttläget och då ställer den in blixtstyrkan efter avståndet. I porträttläget lägger kameran på mindre skärpa än normalt på bilderna, och på så vis försvinner alla rynkor och man ser några år yngre ut.
Skulle aldrig vilja gå tillbaka till en kamera utan face detection.

Det är ju marigt och ta självporträtt, men ett sätt är ju att beräkna skärpedjupet och få till det den vägen.
Hälsningar
Robert
Dom nya digital kamerorna har många nya finesser som gör det lättare att ta lite bättre foton. Tillverkarna har fattat att dom flesta kameror säljs till personer som vill ta lite foton på familj och vänner och face detection är en bra grej som gör att dom får mer foton i fokus.
Jag har aldrig haft problem med själv porträtt. Jag sätter upp en så kallad focustrap på kameran efter att jag har mätt avståndet. Snabbt och lätt. Jag håller med dig om att porträtt inte skall vara för skarpa. Jag kör med RAW så att det är jag själv som bestämmer skärpan och inte kamerans jpeg inställningar.
Eddie