Både kritik och tips om insektsart!
Jag tyckte bilderna vara alldeles för små!, Väldigt svårt att se när bilderna är så små. Men i övrigt ser det ut att vara bra bilder men jag ser knappt när det är så liten bild ^^.
Jo, jag vet…förlåt!
Kan försöka hitta orginalen men dom var i den stationära datorn som rasade, dessa hade jag hunnit spara på CD…Den var så enorm så då jag öppnade inglasningen, då den satt på räcket, hoppade jag till…*s* den flög iväg och satt länge där på väggen ovanför trappen…Ber om ursäkt för den oranga inramningen också, men hade oranget på bloggen då…
det är svårt att fota insekter annars *s* dom är så små normalt, men denna var så enorm så den gick lätt att fota, den satt helt still!

Jag tror att den kallas för en timmerman. Larverna gräver gångar precis under barken, som lossnar efter ett tag och då ser man gångarna.

Usch vilken äääcklig.. :S
*hihi* stor var den men inte äääcklig, heller *s* insekter är fräna och coola!!!
#4 ska kolla upp det…Tack!
Svårt att se. Finns ett helt universum vad gäller långhorningar o de påminner mycket om varann många av dem. Även färgen är sbår att urtyda, ser ut som en nästan svart variant.
Du säger att den var stor, hur stor? Annars påminner den lite om granbock, tallbock eller kronbock av manligt kön. Ena antennen ser ut att vara av också på bilden. Gran bocken är störst av dem och kan bli upp till 35 mm utan antennerna. Däremot finns inte granbock och kronbock i hela Sverige utan bara på ett visst antal platser. Tallbocken däremot är utspeidd över hela landet i stort sett. De kan bli upp mot 26 mm plus längden på antennerna.
De kan ju se stora ut då de har väldigt långa antenner.
//Pia
Aha men vet du vad den hade en enorm kropp, den var då minst 3-4cm stor om inte större, jag vart riktigt rädd först men dom är så spännande och intressanta så snabbt rusade jag in efter kameran *s*
Antennerna är inte av, den ena upptill har den in under träpanelen, den andra har jag kapat då jag tog fotot, kunde ej få med båda två då jag zoomade in den så…*s*
Har inte hittat orginalbilderna…Den var svart-brun, hade som borstar på fötterna, lååånga antenner…Vi har haft mycket konstiga insekter här uppe i somras, våra postlådor har invaderats av "bärfisar" och kompisen har hittat "korv" som vi kallar dom *s* såna stora getingar som lägger larver på renar och kossor, du vet, kanske vad jag menar, dom är enorma…
Ska söka lite till på insekter och se om jag kan hitta den…
Annars då, själva bilden, det är svårt att zooma med kameran tycker det blir suddigt och ofukoserat då!!!
Det lutar mer åt granbocken även om jag inte är säker. Den kan ju bli upp mot 3.5 cm lång ach hannen har jättelånga antenner och det här verkar vara en hanne i varje fall. Även om de inte är så vanliga finns de på några ställen i landet så det är inte omöjligt.
Det som får mig att misstänka just granbocken är att antennerna är så långa samt storleken och dess avlånga form.
Granbocken beskrivs som en stor svart med cylindrisk kropp och långa antenner och ben. Framförallt hannen har långa antenner.
Däremot har den en viss behåring som kan skifta åt det bruna hållet så den ser inte helt svart ut på den bilden jag har så den kan se ut som brun-svart i färgen.
//Pia