Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 657 ggr
Magnus.HBG
0

Parallellkopplade blixtar

Hej hej.

Någon som har erfarenhet av att koppla ihop blixtar, eller om någon har kopplingsschema för sigmas 530 och 430?

Dessutom kan jag ju fråga om någon vet hur man anänder äldre blixtar utan E-TTL till nya digitalkamror. Eller är det bara min 530 som det är fel på? Eftersom den överhuvudtaget inte vill prata med min EOS 350.

Krissefoto
0

sitter det synkutgång på blixtarna så annvänder man den för att seriekoppla. Men låter som du vill klippa och löda?=) efter som du vill ha ett kopplingsschema? Har "530" TTL ? annars går det bara att köra i manellt läge.

Magnus.HBG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ahh, så klart… manuellt läge. pinsamt…

Det löste problemet och nu lyser de så fint båda två samtidigt! Som du skrev är jag mer för att klippa och löda så jag installerade egna in/utgångar.

Bifogar en bild på dem, vad tycks, snyggt va?

Krissefoto
0

Nice! vart gick du in med slavtändningen?

Magnus.HBG
0

Parallellkopplade helt enkelt mittenstiftet och jordningen (sidorna på blixtfoten) och använde monokopplingar från HiFi-branchen. (Claes Olsson)

Mittstiftet till toppen på kontakten och jorden till basen.

Men dom har sitt eget liv, de där blixtarna, 500-blixten ska sitta på kameran, annars blir den tjurig och vill inte lysa…

Krissefoto
0

Jaa.. Tänkte inte på det , tror det finns adaptrar så man får 2 eller 3 blixtskor. Men det är ju roligare när man fixar det sj :). Skulle tro att kameran byglar stifterna på nått vis när blixten är monterad eller ger en ström inpuls på ca 5v. Därför inte dom vill lysa omoterade