Canon 40D eller Nikon D200
Dessa två kameror är helt magnifika båda två.
Jag är mest sugen på Nikon D200, Men Canon's 40D är ju mycket nyare nästan 2 år om jag inte läst fel?. Så hur mycket skiljer sig tekniken i dessa två kameror ? någon som har erfararenhet av båda så jag kan få ett bra svar?.
Fotograferingen jag riktar mig till är all jag vill kunde använda kameran rörligt likaväl som med stativ i studio. Men det viktigaste är nästan att den ska fungera bra i hyffsat dunkel höga iso tal dvs.
Är Nikon D200 dålig när det gäller det ? får den verkligen mega spö av canon där?. Eller klarar jag mig fint på Nikon ?.
Säkert mycket upprepning men jag blir inte klok på alla rykten o smak saker. Dom är rätt så jämna prismässigt enligt mig. Någon som inte håller med ?.

D300 står väl runt hörnet nu. Dock ett par tusenlappar dyrare än 40D.
rätt mycket dyrare tror jag D300 är. nog än 3-4 tusen iaf.

Kan ingenting om 40D eftersom jag aldrig provat den.
Har själv en D200 som jag använder proffesionellt varje dag. Är helnöjd med den. Nya D3 skapar förstås ett kraftigt ha-begär. Resultaten vid riktigt höga ISO-tal är extremt bra. D300 har tyvärr inte ärvt samma prestanda i det avseendet (enligt Nikon själva).
Jag tycker du ska åka iväg till en fotoaffär (rekomenderar Scandinavianphoto) och testa båda modeller.Där finns personer med efrarenhet.Be att få känna lite på dom och sen avgör du nog bäst själv vilken du vill ha!
MVH Josefin
Har inte tillgång till många foto affärer där jag bor men jag kommer beställa kameran från scandinavian photo.
Jag har varit o klämt på många kameror och jag älskar känslan i att hålla en nikon. Extremt skönt grepp, tidigare erfarenheter är inte så stora då jag mest lånat kameror av kusiner och kompisar. Och har en kamrat som skaffat sig 40D nyligen, Men jag e nog en nikon människa och även fast D200 är lite gammal så tror jag tar och beställer den.

Skulle tro att D200 faller en del i pris när D300 väl kommer ut till försäljning. Vänta ett tag är mitt råd.
Hur mycket tror den kommer sjunka ? cirka gurka ?
Har lagt en beställning men funderar på att avboka i sånna fall.
Ifall det rör sig mer än 500 kr.

En vild gissning är ca 1500-2000 kr. Men jag har inget direkt stöd för mitt påstående. Man kan jämföra med när ett bilmärke kommer med en ny modell, de gamla sjunker rätt ordentligt i pris.
av tidigare erfaranehet så sänker dom priset på produkter som kommer få något värre av sig redan innan produkten lanserats pga att ingen köper den sen även fast den är billigare. Men men vi får se! :).