Vidvinkelzoom
Jag har ju velat lite om vilken dSLR jag ska köpa, och nu har jag fått låna en bekants Nikon D70s i ett par dagar. Kul! Jag vill förstås testa så mycket som möjligt.. men, det är ett vidvinkelzoomsobjektiv på, 18-35 mm, och ja, det är ju inte direkt så jag normalt fotar. (Mat och katter - mycket närbilder alltså.)
Så.. vad använder jag lämpligen vidvinkeln till? (=vad ska jag ta för typ av bilder för att få ut så mycket som möjligt av kameran)
Sen.. får jag massa konstiga skuggor i bilderna, ser ut som att blixten slår ner i objektivet, skugga i framkant av bild. Det känns ju ruskigt fånigt - men hur undviker jag det? Är det *allmänt* ett problem på Nikons kameror om man inte använder extern blixt?
När du tar bilder med blixt bör du inte ha motljusskyddet på linsen eftersom den ger en skugga i bildens underkant.
Mvh // Johan
Nej, det upptäckte jag.. det blir lite skugga även utan den, dock.

Så.. vad använder jag lämpligen vidvinkeln till? (=vad ska jag ta för typ av bilder för att få ut så mycket som möjligt av kameran)
-Du kan ta alla möjliga olika bilder med en vidvinkel. Tänk på att hålla kameran horisontellt med byggnader och andra objekt för att unvidka förvrängning. Det är lätt att man kommer in för nära med en vidvinkel, ta några steg tillbaka, för att slippa förvrängning.
"Sen.. får jag massa konstiga skuggor i bilderna, ser ut som att blixten slår ner i objektivet, skugga i framkant av bild. Det känns ju ruskigt fånigt - men hur undviker jag det? Är det *allmänt* ett problem på Nikons kameror om man inte använder extern blixt? "
- Blixten klarar inte av att belysa alla delar i bild som objektivet registrerar. En extern blixt med en vidvinkelskiva löser problemet.
Hälsningar
Robert
Jo, men en extern blixt är inte riktigt ett alternativ eftersom jag bara lånar kameran :)
Tack, jag får väl ge mig ut och fotografera ute.. inte de vanliga närbilderna som jag brukar köra :)
#4: Du får använda mindre vidvinkel så ska nog blixten klara av det.
Mvh // Johan