Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 744 ggr
Melianna
0

Nån som vet? (färger)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På senaste tiden har jag börjat märka att färgerna visas väldigt olika i photoshop mot för i windows visningsprogram (den som heter visningsprogram för bilder och fax) jag tycker det är så störigt för jag brukar använda det för att kolla igenom bilderna men nu ser allt förjäkligt ut. mkt mer gul/rött än i ps. även srgb.. nån som vet varför det blir så? är det ps som visar färgen rätt så att jag kan lita på det jag ser där? ska jag använda ngt annat visningsprogram?

jag har nyss kalibrerat skärmen…

skickar med en bild som exempel, den här ser gulorange ut i datorn men bra ut i ps, hur ser den ut för er?

MVH Anna

[mingdie]
0

Naturligtvis var du tvungen att ta ett foto med en rödhårig tjej på en fråga om bilden ser röd/gulaktig ut. Skämt å sido så ser det bra ut på min skärm. När man tittar på hudfärgen är den lite röd men inte mer än vad huden kan vara normalt. Vilken kalibrerare använder du?

Eddie

Melianna
0

Haha jo det är väl sant men det blev så uppenbart fult då huden går i samma nyans som håret antar jag:P

colorspider2 var det.

pellepiano
0

Beror förmodligen på att visningsprogrammet saknar funktionen att läsa fägprofiler.

Det vanligaste problemet är när bilderna blir blaskiga på webben men ser bra ut i Photoshop. Då beror det oftast på att man har fotat i aRGB och inte konverterat bilden til sRGB som gäller på nätet och de flesta andra program som inte har färgprofiler.

[mingdie]
0

Men fotot är i sRGB och jag tycker det ser okey ut på min screen. Jag laddade ner fotot och tittade genom Window picture och fax viewer och det ser bra ut.

Eddie

Melianna
0

Japp det är precis det som är så skumt, annars vet jag ju att a-rbg färgerna brukar se skumma ut som sjutton utanför ps, men det här är srgb och det är ändå stor skillnad i hur färgerna visas i och utanför…!

iboat
0

Prova att stänga av färghanteringen i PS. Om det då ser likadant ut som i ditt visningsprogram vet du att det är profilen eller någon inställning som spökar. Adobe RGB och CIE RGB används i första hand som utgångspunkt för konvertering till CMYK.

Melianna
0

Okej testar gärna det, men hur gör man..?:) Om det sen skulle vara ngt sånt, vad gör man då?

MVH Anna