Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2244 ggr
Olysios
0

Omvändningsring

Hur kopplas en omvändningsring? Gängar man fast den i kameran + objektivet?

Ska antagligen köpa ett exemplar och undrar då dessa saker så att jag vet ordentligt innan jag köper en.

Tacksam för svar Mvh Therese

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

bjorsa
0

Man gängar fast den i objektivets filtergänga sen är de bara att sätta fast objektivet i kameran omvänt .

En sak är att man bör ha ett manuellt objektiv med manuell bländarring så att man kan öppna/stänga bländaren som man själv vill annars står ju bländaren på största bländartalet dvs minsta öppningen men de går ju att pilla upp bländaren själv de har jag gjort på mitt pentax 18-55 utan bländarring med några tändstickor som var spetsade så att dom kom in men kanske inte att rekomendera :-) De går ju oxå bra att ta något gammalt begagnat objektiv då de inte behöver vara samma märke då man sätter på omvändningsringen och från 50 mm och nedåt så blir de macro från skala 1:1 och sedan större tror man kan få runt 4:1 med 18 mm

Tittade i din användarinfo och såg att du har canon och om du har en bländarringslöst objektiv så skall det finnas en adapter som man kan sätta på men har oxå en svagt minne av någon som körde med canon och där han kunde ställa in bländaren när objektivet satt i kameran och sedan stänga ner och plocka av objektivet och att bländaren satt kavr i de läget då men jag kan ha helt fel å minnas galet.

mvh/bjorsa

Olysios
0

okey jag tror jag förstod allt där :) tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara :)

Mvh Therese

www.tmfoto.se

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ingen fara :-) Jag tog några bilder så är de lie lätare att förstå så här kommer en bild med ett 18-55 objektiv å där jag ställt omvändningsringen precis där den sedan gängas på de man kan behöva är en stepuppring eller stepdownring så att filtergängan och omvändningsringens gänga blir lika å dom finns billiga på http://www.kaffebrus.com/stepringar-g44.html

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Sen när den siter fastskruvad i filtergängan

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Sen när man vänder på objektivet så sitter ju själva spaken som sköter bländaren och om man inte har en manuell bländarring dvs en som du själv kan vrida på å ändra bländaren de e då man kan köpa en adapter till canon eller testa de där med att ställa bländaren i kameran först sedan ta av objektivet ifall de funkar å bländaren sitter kvar i sitt läge .

Hur som helst den svarta pinnen som sticker upp är själva spaken/armen till bländaren

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Sen om man som jag inte har lust att springa å köpa adapters för att öppna bländaren till mit pentax 18-55 utan bländarring så täljde jag till några tändstickor å sätter i när jag öppnat bländaren då den åker igen annars pga av fjädern som drar den tilbaks men sen är de upp till var och en att meka med sina objektiv eller att köpa adapters jag tar inget ansvar :-)

man kan ju oxå bara använda sitt eget finger å styra bländararmen de har jag testat å de funkar men lite krångligt

mvh/bjorsa

Olysios
0

Oj tack så mycket :O jättesnällt att visa hur det ser ut ^^ ska nog köpa en sånn :)

Men inget förstörs med tändstickorna ..? jag bara tänkte inte så kul om det går sönder :P

www.tmfoto.se

bjorsa
0

#7 Har du manuell bländaring på dina 18-55 objektiv ?

Visst kan de gå sönder finns alltid en risk när man petar in grejjor där dom inte skall vara men du kan ju pröva med bara fingret om dina objektiv nu inte har manuell bländarring annars kan du ju köpa att billigt gammalt 28 mm objektiv på tradera eller blocket å ha att exprimentera med eller ett 50 mm då blir de skal 1:1 de blir nog billigare än att köpa specialadaptern för bländaren till canon ifall dom nu är bländarringlösa

mvh/bjorsa

Olysios
0

#8 jag har manuell bländarring på den ..

Okey kanske inte värt att testa då .. hehe ..
Finns det i vilken affär som helst eller nån speciell?
Vad mycket jag frågar känner jag .. :P

www.tmfoto.se

bjorsa
0

Ok du har manuell bländarring då behöver du inte pilla eller peta på bländararmen då sköter du den med bländaringen så då är de bara tuta å köra :-)

mvh/bjorsa

Olysios
0

okey vad bra ^^

www.tmfoto.se

The-Photo
0

olysios,jag testade vända på objektivet en gång till och det gick!

Tack så mycket för hjälpen!

Bilden föreställer en fjäder

Olysios
0

#13 härligt ^^

www.tmfoto.se

Kattapult
0

Det kanske vore ett billigare alternativ att testa en omvändningsring istället för att spara till ett 5000kr objektiv..? X).

Fördelar nackelar?

Jag har en Samsung GX-1L

bjorsa
0

#14 Nackdelen med omvänt objektiv eller om kopplar på ett omvänt på ett annat objektiv är att du har bara fokus på ett visst avstånd från bakre linsen dvs den som nu är ytterst och då kanske nånstans mellan 2-6 cm så beroende på objektiv å brännvidd så man måste nära och sen går de inte att använda fokuseringen på objektivet utan man flyttar kameran eller objektet tills fokus hamnar rätt .

Fördelen är att man kan få stora förstoringar beroende på hur man gör men med med ett 50 mm som man bara vänder å sätter i kameran med en omvändningsring blir skalan 1:1 om du då sätter en mellanring före objektivet så ökar förstoringsgraden och tar du tex ett 28 mm omvänt med en ca 10 cm rör före så blir skalan 10:1 och sedan kan man ju använda sitt teleobjektiv och koppla på ett omvänt objektiv på det med en kopplingsring få än större förstoring jag har varit nere på runt 78:1 dvs avbildade ca 0,3 mm på bredden men de blev inte vackert :-)

Om man som du har en samsung så kan du ju ta en titt hos l´-foto i vansbro på en macrotelekonverter det är en telekonverter med 2ggr och en steglös mellanring som gör att ett 50 mm blir ett 100 mm men med samma närgräns men sen kan man oxå då vrida ut mellanringen så man får på ett 50 mm skala 1:1 ett sånt köpte jag och satte ett billigt 50 mm revuenon och fick i mitt tycke bra macrobilder men såklart allt blir manuellt men här en länk till honom i vansbro

http://www.l-foto.se/pentaxpk.html nu har han 3 st sigma macrotelekonverters inne när jag köpte så blev jag rekomenderad av en insatt kille att köpa ett vivitar men troligen är dom likvärdiga  ser att han har en sigma pk-A och den borde väl ha kontakt med huset så att får bländarinfo och då skulle ju bländarautomatiken fungera men de e ju bara å ringa å fråga .

mvh/bjorsa

Kattapult
0

Tack så mycket för svaret :)