Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 438 ggr
Tom
0

Moster söker kamera

Jag fick ett mail från min moster idag och eftersom jag inte är tillräckligt insatt lägger jag ut frågan här och hoppas att ni kan hjälpa mig (henne).

-----------------------------

"Nu står jag i författning om att köpa en digitalkamera. Åhlens tar inte emot framkallning av gammal hederliga kort mer och fotohandel ta 107:- för 24 dåliga bilder. Ja det är inte deras fel att bilderna var fula. Det beror mer på fotografen och även ful förgrundsko (jag själv på min 62 års-resa till Amsterdam).

Har ni (du) något bra förslag på köp. Enkel och lätthanterlig för en gammal dam i sina bästa år. Tittade på en Fujifilm Finepix A345 i Mörby centrum.

1500:- + batteriladare 350:- + minneskort 300:-/500:-el 700:-

Låter det klokt?

eller?"

----------------------------

Några förslag eller alternativ till hennes kameraförslag?

Tom

Niklas
0

Finepix A345 är en utgången modell som många har slutat sälja. Det behöver inte vara något fel på den men jag ska kolla efter alternativ.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Hur använder hon kameran? Knäppa och tryck och är glad att det blir något på kortet eller är hon en entusiast? Vad kan hon tänka sig lägga ned i pengar, hur avancerat får det vara, kan hon hantera en dator eller är det enklare för henne att gå till fotolabbet med minneskortet eller kameran i handen?

Hälsningar

Robert

Tom
0

#2, Jag tyckte att det framgick ganska klart attt hon inte var någon expert ;-)

Hon har ingen koll överhuvudtaget och vill nog bara ha någonting billigt för att kunna dokumentera saker hon är med om. Om det är för att framkalla digitalbilderna eller föra över dem till datorn vet jag inte men jag vet att hon kan hantera en dator så pass att hon kan maila i alla fall.

Pengamässigt så lite som möjligt men ändå prisvärt.

Tom

Citron
0

På pricerunner.com kan man enkelt hitta de billigaste digitala kameror. Man kan även göra en sökning på pixmania.com där de har många billiga kameror med tillbehör för billigt paket-pris.

En kamera att rekomendera är en sådan som jag använder. Den är både mycket enkel och bekväm, det medföljer även en guide till fotografering om tips och instruktioner samt en manual på lättläst Svenska. Den är mycket enkel att hantera i datorn, bara koppla in USB kabeln och vänta några sekunder på en popup-ruta där du väljer vad du vill göra. Du kan välja att du direkt ska kopiera bilderna till datorn eller skriva ut bilder med hjälp av skrivaren i menyn. Sony DSC-S90 heter kameran och jag tror den ligger någonstans under 1500:-, gör en sökning på pricerunner. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Edit: Glömde nämna att det även medföljer en batteriladdare som du snabbt kan ladde både AAA och AA batterier. Två stycken uppladningsbara Ni-MH batterier medföljer också.

Tom
0

Tack Jim, jag ska kolla på den.

Tom

Robert
0

#3, jag tänkte att hon knäppte bilder med en gammal hassebladare.

Robert

Tom
0

#6, Tänk om! :-)

Hade du några förslag Robert?

Tom

Robert
0

#7, ingen aning. Jag skulle ta en kamera som har minst 5 m pixlar, liten och snygg.

Hälsningar

Robert

Tom
0

OK :-)

Tom

Citron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma använder sig utav en röd Samsung Digimax A402. Den är både snygg och liten. Den har dock en liten display på 1,8 tum och den känns kanske lite plastig. Men annars är det inga som helst fel på den. Den är underbar att ha med sig på resor eftersom den är så liten och vägar endast 90 gram.

Den finns att köpa i flera olika färger och kostar ungefär 1000:-.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

InaN
0

Vill bara ge en kommentar om Samsung Digimax A402, har en sån själv som jag inte är nöjd med.
Jag tycker det är svårt att få till bra skarpa bilder med den. Många bilder blir "grumliga och suddiga". Inställningarna är lite bökiga att ställa in och den automatiska fungerar uppenbarligen inte riktigt bra för mej i alla fall.

Hade en annan också billig kamera innan jag fick denna som lotterivinst och det blev mycket bättre och skarpare bilder med även fast den bara hade 2m pixel.

Fotord
0

Gå in på scandinavianphoto.se, klicka på "hitta rätt digitalkamera"
Drag i reglagen och kolla vilken som passar behoven…

Tom
0

Tack, Tack Tack!

Tom