Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 697 ggr
Lillianna
0

Sälja en bild?

Hej!

Jag har blivit tillfrågad om jag vill sälja ett fotografi som ska användas i en reklamkampanj inom Sverige nästa år. Det är ett stort utskick och jag vet inte vad som är rimligt att ta betalt. Har inte företag så de måste betala arbetsgivaravgifter tex. Det är ett mycket stort företag som köper bilden, men vad är rimligt arvode??

Jag har tagit bilden själv och det är ett personfotografi. Utskicket kommer vara i 700 000 exemplar.

Jag läser SFF rekommendationer men det är ändå svårt att gissa då jag inte alls är insatt i det 'tänket' 

Har ni nån idé??

/Lillianna

~ Lillianna ~

berra
0

Hur mycket har de erbjudit dig?Jag vet bara att när min bildbyrå säljer en av mina bilder i reklamsyfte klirrar det rejält i kassan.

Hur många tusen du kan begära har jag ingen aning om.Det beror på storleken också.Det borde bli ett femsiffrigt belopp.

Det finns säkert någon här som har ett bättre svar än mitt.

Lillianna
0

Jag bollade tillbaka frågan till dem och bad de komma med ett rimligt förslag eftersom jag själv är oerfaren ang just prissättningen. Jag väntar med spänning på att höra från dem!

Vad är det mer man ska tänka på? Det är inte en bild för internet, men måste man säga det specifikt?

/Lillianna

~ Lillianna ~

jojjehanna
0

Svårt. Uppdatera oss gärna på hur det går med detta. Du har väl tillåtelse av personen på bilden att använda fotot i reklam?

Lillianna
0

Självklart, det är min dotter som är på bilden.

/Lillianna

~ Lillianna ~

jojjehanna
0

Kul! Att det är din bild de valt och dessutom din dotter på bild!