Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 3644 ggr
LindaKarlstrom
3

Sälja foto till företag

Ett stort och känt företag här i Sverige vill ev. köpa ett foto av mig till en av sina reklamkampanjer. Dom vill i sånnåfall få ensamrätt till fotot, och så vitt jag vet kommer inte mitt namn nämnas i samband med fotot. Dom kan ge mig 4500 kr för det. Är det ett bra pris? :)

[mingdie]
0

Det beror nog på vad det är för foto. Tyvär är jag inte insatt i dom svenska priserna annars har det varit en av mina uppgifter i företaget att köpa in foton till reklam. Att dom vill ha ensamrätt och att ditt namn inte kommer med är rätt naturligt.

Eddie

chris44
0

det är ju synd att sälja det. det är ju ditt foto som du har tagit och ditt namn kommer ju inte att synas, vilket är synd. 4500kr kan vara okei för ett foto.

//Christoffer

Robert
0

Sätt en nolla efter så tror jag att du fortfarande har tagit för lite.

Hälsningar

Robert

LindaKarlstrom
0

#1. Ja det tycker jag med är helt naturligt.

#2. Dock så är jag i stort behov av pengar. :P

#3. Seriöst? Jag som tycker att 4500 är mkt. :o

fotot i sig är 260*81 cm…

AnnaJohansson
0

Får man fråga vad det är för bild? Du behöver naturligtvis inte visa, men är det natur, häst eller annat?

Anna
0

Tycker också att 4500kr låter för lite. Men grattis!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LindaKarlstrom
0

#5. en naturbild är det :)

iboat
0

4500 kr ligger helt i paritet med vad många bilbyreåer tar, t.o.m över. En helt annan sak är royaltyfria bilder som man kan köpa för några kronor, men då riskerar man förstås att någon annan använder samma bild i SIN reklamkampanj.

se t.ex. shutterstock.com, där kan man köpa bilder för 2 kr styck och de har över 2 miljoner bilder i arkivet…

Carlton77
0

Jag tycker att 4500 är rätt bra för en 16 årig tjej.
Det ligger under värdet men jag gratullerar dig ändå.
Riktigt kul.

Jag får bara 2000 spänn för att vara modell en hel dag. Ledsen
Så poppis är jag. *ler*

Mvh Marcus

Bullan
0

#9 Själv anser jag att om är en bild BRA, så spelar åldern på fotografen ingen roll, och ska därför ha samma betalning som alla andra hade fått!

Skulle någon vilja köpa någon av mina bilder för 4.500kr, så hade jag direkt kastat bilden åt demSkrattande

Grattis till ev. försäljning av ditt foto.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

LindaKarlstrom
0

#9. Vad snåla dom är ;)

#10. Ja, jag kommer solklart sälja fotot om dom vill ha det :) Då jag fotade den bilden under en jobbresa för det företagets räkning.

Carlton77
0

#10… Ber om ursäkt. Menar inte att åldern spelar roll för att man ska kunna ta en bra bild.
Tänkte mer att en fotograf som är gammal i gemet och kan sina saker utan och innan som t.ex Robert har ju större chans att ta mer betalt.
Själv hade jag skrattat hela vägen till banken om jag fick 4500:- för en bild. Men det beror ju på att jag inte ser mig själv som en fotograf utan mer som en med ett väldigt stort fotografiskt intresse.

LindaKarlstrom
0

#12. Du ska veta vad jag blev förvånad då jag fick höra vad dom skulle kunna tänka sig ge för fotot! Det är ju för tusan mer än vad jag får under ett år i vanliga fall :)

Isak
0

Egentligen ska du inte gå under 45.000:-  Men om du verkligen vill känna lite pengar på det här så kan du ju gå lite under. Kanske testa 20.000:- Har du BLF's prislista? Där bör du ju kunna hitta rätt mycket matnyttig info.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Robert
0

Isak, jag tror nog det är värt och kolla vad man får för en sådan bild. Och om de går ut stort med bilden så ger det mer pengar. Jag kan inte priserna i huvudet.

#9 Pratade med en modell och han var med i en tv-reklamfilm, en inspelning som vara i 2 dagar. Han fick 45,000€ för besväret. Det beror var och i vilket sammanhang man modellar.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Jag sålde två bilder á 3.000 kr förra året, och det var med icke-exklusiv rätt. Köparen har rätt att använda min bild utan mitt namn i tre år men jag får sälja den igen om jag vill.

Så skall de köpa rättigheterna till bilden låter 4.500 lite i underkant, även om jag tror att det är ganska få förunnat att få 45.000 för en naturbild. Har du dessutom haft i uppdrag att fotografera åt företaget har du kanske fått ersättning i samband med det, och det får man ju väga in då också tycker jag.

Nu har jag inget självändamål i att sälja bilder även om jag funderar på att skicka in några bilder till någon stock-sajt om jag skulle ta någon bild jag blir nöjd med.

mvh Martin

LindaKarlstrom
0

#14. Nej den har jag inte. Vart kan jag köpa den?

#15. Om jag har förstått det rätt så kommer fotot tryckas reklamskyltar, ev. plastpåsar mf.

#16. Då jag fotade åt företaget var det under min APU, altså fick jag ingen ersättning för fotona.

Isak
0

Vore kul att se vad det är för bild.

Cirkaprislistan kan du beställa via deras hemsida, blf.se.

Handlar det om så stort användningsområde så tycker jag inte de ska komma billigt undan.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

LindaKarlstrom
0

#18. Vad bra, ska beställa den med en gång! :)

Gå in på min hemsida -> Portfolio -> Natur. Den första bilden är det.

Robert
0

#17, plastpåsar odyl, mao kommer att spridas rätt bra.

Din ålder har inget att göra med hur mycket eller hur lite du får tjäna. Kolla upp priset ordentligt innan du säljer. Du kommer bara känna dig rejält blåst om du tar för lite betalt, och det är väldigt taskigt av företaget om de ger dig för lite pengar också. Återigen, din ålder har inget med vad du ska ha i betalt. Har du en bra bild och de kommer spridas rejält så är din bild värt mer. Ska den kosta 0,001 öre per trycksak eller ska den kosta 50 öre?

Hälsningar

Robert

divansson
0

tycker det var lite pengar om man tänker på läget.. om nån fattar hur jag menar.

Isak
0

har läst lite i cirkaprislistan nu och det står där att BLF inte rekommenderar avtal om sk. friköpning. De rekommenderade istället delad fotoanvändning. Men nu stod det inget om prissättning vad gäller arkivbild.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

LindaKarlstrom
0

#22. Vad menas med delad fotoanvädning?

Isak
0

Att de typ köper rääten att använda den under några år, samtidigt som du får använda bilden eller något sådant. Står lite luddigt.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Niklas
0

Svenska Fotografers förbunds prisguide från 2005 finns här:

http://www.lennmark.se/Arkivet/PDF-dokument/sff_prisguide_05_logo.pdf

Där kan du få en fingervisning om rimliga priser.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Fin bild för resten.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LindaKarlstrom
0

#25-26. Tack så mycket!

Lininaa
0

Grattis! Bilden är verkligen fin. Kan inte så mycket om priser, men hoppas du blir nöjd :)

Marija
0

Grattis! Håller med dom andra, bilden är verkligen fin!
Kan inget om priser, men ska den tryckas på reklamskyltar, plastpåsar osv. tycker jag att 4500:- är för lite. Lycka till! =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LindaKarlstrom
0

Nu är det 99.9% säkert att dom tar mitt foto! Prsiet ska jag försöka förhandla upp lite :)

Daniel har börjat designa påsens utseénde, ska och kolla på den på fredag =)

Marija
0

Har du fått sålt det än? För hur mycket isåfall? =)

LindaKarlstrom
0

Japp nu är den såld. Eller ja jag har ju inte skrivit på något eller fått några pengar.
Vi kom överens om 5000 kr samt att dom ska försöka ange mitt namn när foto används :) Det duger gott för mig! :D

Marija
0

#32 - Härligt! Grattis (: