Macro tips?
Hej på er!
Macrofoto tillhör inte mina vanliga uppdrag så jag tänkte be om lite tips.
Den bifogade bilden är tagen med en "close-up" lins (195kr) monterad på min normalzoom. Kameran är en Nikon D200.
Föremålet är ca 2x1 cm stort. Den har inte 100 % skärpa över hela bilden.
Jag förmodar att man får ett större skärpedjup med ett riktigt Macroobjektiv?
Kan någon tipsa om objektiv?

Testade med mitt pentax 100 mm 2,8 macro och då på ett hänge som är 16 mm diameter och 4 mm hög och med öglan inräknat då blir de 21 mm långt
Jag använde bl 32 1/180 iso 400 och blixt och bilden är obeskuren men körde unsharp mask på den för att skärpa upp den efter nerminskning till 800*534 pixlar
Att få ett bättre skärpedjup går ju oxå genom att fota föremålet på lite håll och sedan skäre ner så att man kommer närmre då får man et större skärpedjup och har man då en kamera med många pixlar så kan manju skära mer och få då ett större skärpedjup på ett mindre föremål än om man med objektivet förstorar för ju större förstoring desto mindre skärpedjup fast de finns säkert dom som kan förklara de här bättre å mer korretkt
Nu räckte inte skärpedjupet hela 21 mm så öglan är oskarp men en 16 mm blev det och om man nu hade ökat ursnittet till de dubbla å sedan skurit ner då hade ju allt legat i skärpa
mvh/bjorsa

Gjorde nu som skrev ovan att jag tog bilden med ett större ursnitt och beskar ner den men jag missade iallafall skärpan
men de borde funka fullt om man bara tar sig tid å de e ju lite knepigt med blänkande föremål dessutom tror jag de var lite hög luftfuktighet å lite atmosfärsika störningar å lite uppförsbake
mvh/bjorsa