Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1018 ggr
[Linsenhejhej]
0

Hur får man Photoshop?...

….eller nåt annat redigeringsprogram?

iboat
0

Photoshop är ett proffsprogram som ingår i Adobe Creative Suite som kostar runt 20 000:-

pellepiano
0

Photoshop CS3 får man för ca 7000:- i engelsk version. Svensk är dyrare.

Man klarar sig långt med Photoshop Elements dock, kostar under 1000:-

Annars finn GIMP, som är gratis och är en kopia på Photoshop.Finns en hel avdelning om det programmet på http://bildredigering.ifokus.se/

bildochfoto
0

Plus att jag hänger här och tipsar om Gimp…

Du hittar mycket information om gimp på Bild och foto

Desstutom på taggen om Gimp. Installera 2.4 på en gång…

[Linsenhejhej]
0

#1 och #2 Oj, va dyrt!

Martin
0

#4 Men man måste ju alltså inte ha Photoshop, och är man dessutom student kan man använda en billigare version (drygt 2.000 kr) av Photoshop. Fast då finns det en del begränsningar, man får inte bildredigera bilder man säljer osv.

mvh Martin

[Linsenhejhej]
0

Okej..

fotokrafs
0

Själv använder man Gimp, gratis och bra. :-)

[Linsenhejhej]
0

Vart får man tag på Gimp?

bjorsa
0

Här finns den att ladda hem http://gimp.org/downloads/ 

mvh/bjorsa

bildochfoto
0

Läser folk inte vad jag skriver…skratt..

[Linsenhejhej]
0

Jaha, du hade också skrivit så ^^ Tack iallafall.

[Linsenhejhej]
0

Men vart trycker man för att installera?

Krissefoto
0

Efter som alla tänker samma sak men ingen säger det så gör jag det.. Piratebay, tankafett, DC++, limewire. m.m Där hittar man Bla CS3 men tillägger att det är Olagligt att ta hem piratkopierat material! eller köra bil utan bälte..

fotokrafs
0

#13 känns som du uppmuntrar pirat, antar att du skaffat ditt så..

Jag har inget pirat på min dator och tänker aldrig skaffa.

[kobbeuffe]
0

Hmm Det är inte olagligt att ladda ner programmen men däremot har lagen synpunkter på Licenserna. De flesta tillverkare har Exefilen på sin hemsida för gratis test i ett vist antal dagar och sedan slutar den funka om man inte köper en licens. Visst finns det folk som har klarat att kringgå det men det är som Krissefoto säger OLAGLIGT

[kobbeuffe]
0

#14 Tyvärr har nog ganska många här skaffat sina program den olagliga vägen.

Krissefoto
0

Ja det är olagligt att ladda hem piratkopierade program,filmer,musik m.m Men helt ärligt.. Hur många har inte laddat hem Mp3 musik? visst är det dubbelmoral att ladda hem piratkopierade saker och sedan grina för att nån har knyckt ett foto man har copyright på. Men frågan var "Hur får man photoshop" och jag svarade. Men upplyste samtidigt att det var olagligt.

fotokrafs
0

#17 hehe.. nej jag har inte laddat ner mp3 heller.. men det känns som jag är den enda som inte gör..
Håller med om det där med dubbelmoralen Glad

[Linsenhejhej]
0

Men är det olagligt at installera gratis redigeringsprogram?

gurin
0

Nej det är inte olagligt att ladda ner och installera det som är gratis. Vill du inte betala så kör GIMP.

Själv har jag betalt för hustruns kopia av hela CS2 och kommer också att betala för uppgraderingen till CS3.

mvh/gurin

Martin
0

#18 Jag gör det inte heller :o)

#19 Nej, såklart inte olagligt att installera saker som är gratis (om det inte står i något Användaravtal att man måste göra vissa saker för att få använda det). GIMP är t.ex. gratis, och lagligt.

Jag tycker också att det är svindyrt, men eftersom jag skulle bli irriterad om någon snodde foto från mig, eller gjorde inbrott och snodde datorn från mig, så förstår jag också att man måste betala för bra saker.

Hade dessutom alla betalt så hade det förmodligen varit billigare. Det är som i all övrig handel: Vi som betalar istället för att snatta/stjäla får betala för de som gör inte gör rätt för sig.

mvh Martin

gurin
0

Nu på eftermiddagen kom hustrun och jag hem med två kassar musik för 520 kr. Nu går vinylsvarven för fullt. Inga mp3 här inte.

mvh/gurin

[mingdie]
0

Den nya versionen av Gimp har allt du behöver. När man väl lär sig så ger den mycket mer än PS Elements. Det finns också många instruktions siter där man kan få bra tips.

Eddie

bjorsa
0

#12 Här finns filen http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html och de står download under gimp for windows 2.4.0 och då startar en fil som heter gimp-2.4.0-i586-setup.exe och de e den du spar ner och sedan startar upp för att installera programmet

mvh/bjorsa

[Linsenhejhej]
0

Okey

jojjehanna
0

#18 här är en till som nog aldrig laddat ned något och använt vad jag kan minnas men kan ha fel. Jo, tror jag har laddat ned någon demolåt av nästan okänd artist men dessa delades ut på hennes hemsida så det var tillåtet.

[Fibbe]
0

Men kom ihåg! Är du student så kan du köpa "Photoshop CS3 Extended" med CSN kortet för 1300:- istället för 15 000 eller vad det kostar!!!!! Är du inte student kanske någon kan köpa det åt dig, jag vet inte hur det funkar

[Fibbe]
0
Martin
0

Det är ett kanonpris, bortsett från att licensen gäller ju den som har csn-kortet och inte det som den ger det till :o)

Använder du PS för att fixa bilder som du sedan säljer gäller inte heller licensen.

mvh Martin

bjorsa
0

#29 Menar du verkligen att dom är så sluga att man som student med ps inte kan redigerar sina bilder å sedan sälja dom och vad händer ifall adobe får reda på att en person "missbrukat" licensen å sålt en bild ?

Snart får man väl inte göra någonting utan att läsa licensavtalen först tänk om man som student köper world för rabbaterat pris å sedan råkar skriva en roman som sedan ger ut å vips kommer gates å skall ha romanen å inteckterna plus att han oxå vill ge en straff oxå nä nu gäller de att gå över till linux å gimp odyl

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

#30 Jag kör mer och mer med GIMP. Om dom bara får in 16bits så är det klart. Firefox och Thunderbird är självklart. Vad många inte tänker på är att du kan se på exifdatan vilket bildprogram som använts.

Eddie

[Fibbe]
0

#30 för att få den absolut billigaste så måste du offra något, Adobe är mycket nogran med att man för står det…

Dock så finns ännu ett alternativ för detta… Om du updaterar till nästa verision så får du börja sälja dina bilder, vill du sälja dom direkt så kan du köpa en annan verision för 2800:-

http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?nav=katalog&id_rabatt_Nationell=353&CategoryID=46&id_meny=103

5:e uppifrån

Denna verision är precis som "riktiga" photoshop. Du får det i en box och allt.

Det här är bra enligt mig för dom som inte säljer bilder utan vill ha photoshop för exempelvis fotosidan el dyrligt.

bildochfoto
0

mingdie: Det verkar vara på G med 16-bit till Gimp som är det absolut billigaste…

Martin
0

#30 Som redan skrivits så handlar det om att man inte fåfr använda det (studentversionen) för kommersiellt bruk. Har inte läst noggrant så vet inte exakt vad som menas med det - möjligen kan man sälja enstaka alster - är väl en definitionsfråga vad som menas med kommersiellt bruk. Har som sagt dock ej detaljgranskat så vet ej.

mvh Martin