Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 677 ggr
FormerMazda
0

Två vårbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Nu är det dags för mig att flänga upp ett par bilder igen för att få kritik = kunskap.

Först en bild på ett blommande träd. Här har jag använt kit-objektivet 18-55mm inzoomad på 55mm för att få makrokänslan. Kameran satt på Programauto för att kunna fota i RAW. Detta gav ISO 100; f8,0; 1/125sek. Skulle kanske ha lättat upp med blixt?

FormerMazda
0

Och sen bild två, månen var framme på en molnfri himmel!

zoomobjektiv 75-300 inzoomad på 300mm, programauto även här för att få RAW. ISO 100; f6,3; 1/320sek. Gillar att man ser så mycket struktur på månen. Men tycker himlen ser grå ut? Trots att det var mycket blåare då. Har ett UV-filter på detta objektiv som jag glömde att ta bort för att se en bild utan..

Kameran till bägge korten är en Canon EOS 300D

Robert
0

Trevliga bilder, första var riktigt fin. Om du hade letat upp en gren som var belyst och bakgrunden mörk så hade det blivit bättre. Att använda blixt kan vara svårt om man inte vet vad man gör.

#1, håller du kameran mot en svart pappskiva så blir den gråsvart i kameran. håller du den mot en vit pappskiva blir den vita färgen brunvitgråaktig. Din kameras ljusmätare försöker göra allt till 18% grått. Tänk på vad du ser i sökaren, mät därefter. Om det är något som dominerar, ex vit snö eller svart läderjacka så måste du tänka till.

Hälsningar

Robert

berra
0

Då kommer jag med en bild som jag tog idag på några smörblommor som växte vid en bäck.

Sigma 100-300mm

ISO 100

1/500

8.0

58/88

Programauto

Robert
0

#3, det var ungefär det jag menade i #2 om #0. Tack för bidraget.

Prova och kör med Av läget och öppna upp ordentligt. Se mina bilder i Fikapaus, där använde jag största möjliga bländare. FM, din bild i #0 kanske hade blivit riktigt cool med stor bländare, lite som glimmer i bakgrunden då.

Hälsningar

Robert

berra
0

Samma smörblommor….innan jag ramlade i bäcken.Kameran klarade sig!

mihe
0

Även jag har hittat blommande träd som i det här fallet tappat en gren. Så jag fick en kvist med mig hem.

FormerMazda
0

#2 Stod under trädet och fotade rakt upp, så det var knivigt att hitta någon belyst gren. Flört Men borde jag inte ha kunnat använt min speedlite 550 och och använt en svag blixt mot grenen? Kameran får väl köras i manuellt läge då för att inte exponera efter blixtljuset?

Ang. 18% grått så har jag väl en del kvar att studera där. Har läst igen artiklarna om det, men inte riktigt fått kläm på hur jag ska gå till väga ändå. Heller inte säker på hur jag ska ställa in kameran.

berra
0

Detta är ännu en bild från min vandring

berra
0

Denna bilden är kanske lite diffus..jag gillar den!

broderbluff
0

berra, jag vet inte om det är min skärm men dina bilder ser lite underexponerade ut..

berra
0

Stämmer att de är lite underexponerade.Helt medvetet.

broderbluff
0

ok :)

joaakimm
0

Hej tänkte utöka tråden med min första bild här på sajten.

broderbluff
0

Hej och välkommen joaakimm. Gillar din bild =) väldigt mättad och fin

Robert
0

#7, har du mycket som dominerar i fönstret så ta en avläsning på något annat med samma belysning eller kom in nära på ex. ett ansikte.

joaakim, välkommen! Det ser ut som om den var inskannad bilden. Bra gjort, jag tror jag hade fördragit stående.

Mitt bidrag på blomma, lång slutartid och zoomat in under exponeringen.

Hälsningar

Robert

joaakimm
0

Bilden är inte inkannad, däremot lite redigerad photoshop

berra
0

Apropå månen, så är det FULLMÅNE idag.Avtagande halvmåne d. 20.

Min fru blir så konstig när det är fullmåne.

Queball
0

#17 Nog är det fullmåne alltid, fast hos mig (södra Sthlm) är
den rödare.

berra
0

Häftigt vad månen den påverkar mycket..tidvatten,gravida kvinnor mm.

Robert
0

#17, jaha, det är månen som påverkar kvinnorna :)

Robert

mihe
0

Angående månbilderna här - Vad har ni haft för inställningar på era månbilder? Jag har försökt några gånger nu men lyckas inte.

Behöver tips, tack på förhand :-)

Queball
0

Hej mihe

Jag använde 1/5 sekund och bländare 22, full zoom (300mm)
ISO 800 och auto på Vitbalans, kameran på stativ och fjärrutlösare. Dock testade jag flera kombinationer men denna blev "bäst".

Robert
0

ISO 400:

Fullmåne: 1/500s f/16
Halvmåne: 1/500s f/11
Källa: NYI

Fungerar utmärkt!

Hälsningar

Robert

Queball
0

#23 Va?

Bilderna jag tog i gårkväll blev bara svarta vid slutartider över
1/60, ovan tider skulle man ju kunna köra handhållet med :-)

berra
0

Den här bilden på månen tog jag således.

300mm

1/100s

f /7.1 

Jag är inte nöjd,ska göra om det ikväll med bl.a. Roberts inställningar.

Robert
0

#25, även med ett 300 mm vilket ger 480 mm med din kameran (20D) så fyller man inte ytan riktigt.

Berra, prova att ha med något i förgrunden för att skapa lite mer dramatik och rymd. Kan man belysa något i förgrunden med en blixt, och ha månen bakom?

Hälsningar

Robert

berra
0

Ok,Robert.Jag ska trixa lite ikväll när jag har grillat, och fått lite god rödvin.

Resultatet  kommer sent ikväll.

Robert
0

Perfekt! Det ska bli kul att se. Jag sliter med redigering utav ett tusentals bröllopsbilder, så jag lär bli sittande ett tag till framför datorn.

Hälsningar

Robert

Denna kommentar har tagits bort.