Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 801 ggr
Vemsan
0

Ska få en systemkamera :D

Fick veta idag att jag ska få en systemkamera :D Dock så blir det inte förens till våren, men jag är skitglad i alla fall :D

Såå, nu skulle jag gärna vilja veta lite om vad ni tycker att jag ska skaffa för kamera. Skriv gärna ner era åsikter, kanske skicka med nån bild och skriv gärna hur mkt priset ligger runt. Ni får gärna kommentera lite utav vad ni har hört och så =) Priset ska ligga på max 8.000kr och då ska även ett hyfsat bra objektiv följa med till det priset.

Tar gärna emot lite fototips också =)

Hälsningar Vemsan

[mingdie]
0

Om du söker på forumet kommer du att hitta flera trådar på samma fråga. Får jag föreslå att du tittar på följande kameror. Pentax K100D, Olympus E410, Sony A100, Canon 400D och Nikon 40x. Gå till en affär och känn på dom olika men lyssna inte för mycket till försäljaren. Dom tjänar mer på vissa kameror och kommer att försöka sälja på det.

Om du sedan har frågor om dom olika kamerorna så kom tillbaka hit med frågor. Jag kan svara för Pentax och där kan du få en K100D super med ett 18-55 och ett 50-200 objektiv för 6995sek. Det är en bra början och sedan kan du kanske komplettera med ett ljusstarkare FA50mm 1.4 för 2000kr. Med K100D får du bildstabilisering.

Hoppas andra kan ge dig prisideer för andra märken.

Eddie

pellepiano
0

Priser och modeller lär vara helt annorlunda om 6 månader. Bätre att vänta och se vad som kommer runt hörnet, eller hur mycket priserna sjunker på nuvarabde modeller.

Lakrits
0

Nä börja kolla redan nu så du har koll på nuvarande modellers för och nackdelar. Då hinner du ju klämma på alla och få en ordentlig uppfattning om dem. Sedan kommer det säkert några nya modeller.

Har själv en Sony a100, trevlig kamera bildstabilisering och lite bra funktioner. Men vid nästa år kan nog Nikons D80 ligga bra i pris, Pentax K10 kanske är trevlig också. Sony kommer väl med någon ny men den lär väl vara lite dyrare, a700 tror jag den skulle heta.

/Mattias

Vemsan
0

#1: Okej,  tack så mycket för tipsen! :D Jag ska kolla runt på lite olika kameror och känna på dom. K100D låter mycket intressant, ska kolla runt lite och söka lite mer vidare information om den :)

#2: Jo jag vet, men jag vill ändå få en uppfattning av vad det finns för kameror just nu! Och det är inte säkert att de nya kamerorna håller mina prisgränser

#3: Tack så mycket för tipsen =D

Flera som har några förslag? :)

Hälsningar Vemsan

Vemsan
0

*putt*

Hälsningar Vemsan

Vemsan
0

putt igen, nån mer som har lite åsikter?

Hälsningar Vemsan

jaffar
0

Om du vill veta mer om Pentax så gå in på www.pentax.se och under rubriken service kan du ladda ner bruksanvisningen för både K100 och K10, den informationen kan hjälpa dig att välja. Nästa steg är att gå och känne på de kameror som intresserar dig, nästan alla kameror, från kända märken, är bra så det är viktigt att kameran känns rätt i handen för att du skall trivas med den.

janne

bildochfoto
0

Fototips kan du hitta genom att lägga ut bilder och få kritik. Läsa trådar
där andra kritiserar… OCH framför allt kritisera själv andras bilder..

Det är många som missar att titta på och fundera på hur man kunde göra andras bilder bättre är kanske det bästa sättet att få ett bättre bildseende och fotografera bättre.

Du hittar också fototips på Bild och foto.

Mandylion
0

Hej!

Jag har också en Alpha 100 och jag är faktiskt rånöjd med den. Den är fiiin fiiin. Härlig kamera. Jag bankade nyligen huvvet i väggen för att min sony kostade mig nästan 8000:- och med ett vanligt standard objektiv. Om du kollar in denna sida: 

Länk

så kommer du bli väldigt glad. Du får med hela kittet, två objektiv, sjyst väska, 2 gb minneskort, etc. etc för 772 USD vilekt motsvarar ca 4900 SEK och vill du lägga till pytte lite pengar så att du får en bra blixt så kostar den 909 USD vilket motsvarar ca 5700 SEK.
Jag funderar själv på att sälja min snygga Sony A100 och få åtminstone 6000 SEK och så köper jag denna via amazon. Porto tillkommer men vad kan det vara? Max en tusing?

Då får du en bra kamera med allt för 6700 SEK
Fan vad guldvärt.

Om du behöver mer hjälp, maila mig på:
monserrat.navarrete@yahoo.com

Lycka till!

Flört

Lakrits/Mattias:

Jag har kollat in den nya Sonyn och jag dregglar redan. Men den kostar 17000SEK och det känns lite väl mycket… men man blir ju så bortskämd och vill bara ha och ha.

irma
0

#9 hm, vågar man köpa från utlandet? tänker på garantier m.m.?

gurin
0

Utanför EU tillkommer också tull och moms. Glöm inte det.

mvh/gurin

[mingdie]
0

#10 Det går att kolla upp men jag tror inte garantin gäller i Sverige om du köper från USA.

Eddie