Bakgrundsstativ
Och nu kommer jag med en till fråga :$
Jag ska köpa ett bakgrundsstativ för att hänga upp pappersbakgrunder på. Funderar lite på det här. Men går det att göra lite smalare eller är det den där bredden på det hela tiden?
Hur mycket bättre är det att köpa det här som har plats för 3 bakgrunder samtidigt?
Och är det svårt/jobbigt att byta bakgrund på stativen? :$
/ Linda

Hej Linda
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6280867
Jag har detta hos mig och trivs med det. Fördelen är att det monteras på vägg el. tak och på så sätt inget på golvet som tar plats.
Lätt att byta och du kan själv välja längd.
Mvh
Bertil
#1. Jag har blivit tippsad om den. Men ett problem är att jag i sånnå fall troligtvis kommer vara tvungen att hänga upp den ovanför ett fönster :S Fast det spelar kanske inte så stor roll?
Och länken du skickade gick inte till någon speciell produkt utan till där man kan se alla bakgrundsupphängningar, men jag antar att du menar den som man skruvar fast på väggen.

#2 Manfrotto rullhållare och manfrotto väggfäste får då jag när jag går in på länken:P Vad det gäller det stativet du länkade så är det helt okej, lite rangligt kanske men säkert ganska prisvärt. det är den längd som anges och går ej att göra längre eller kortare. Nackdel som bertil sa, det tar plats och är lite bökigare att byta rullar. Måste du ha det ovanför ett fönster kan du väl dra för periennerna eller ngt så det inte lyser igenom?
Anna
#3. Jag har inga persienner i det här rummet. Haha :P Men gardiner har jag så dom går ju att dra för.
Det lutar mot att köpa det man skruvar fast på väggen. Men vilka saker är det man måste köpa för att kunna hänga upp bakgrunder med det? :$
Usch, ursäkta för mina lite puckade frågor men jag vill bara köpa rätt grejer :)

En fundering nu bara…men om man ska sätta upp bakgrunder i en hemmastudio och funderar på att montera fast i väggen….är det inte liiiite billigare att köpa litet kraftigare gardinstänger(rundstång) och de långa vägg fästena som hör till? blir ju mkt billigare!!!(går ju även hänga dessa i taket om man vill) man kan ju få flera stänger uppsatta då väldigt billigt!

#4 Du behöver väggfästen och expanders, det går två väggfästen alltså ett par och dom rymmer tre rullar dvs tre par expanders:)
#5 Ja det går säkert bra men det kan ju bli lite bökigt om man nu har satt upp gardinstängerna högt upp på väggen för att tex kunna fota en vuxen person stående och sen vill rulla upp bakgrunderna igen..:) Fördelen med expander rullarna är alltså att dom expanderar och sitter fast i rullen och sedan har en kedja man kan dra i för att rulla upp och ner bakgrunden, använder man dom ofta så är det ganska skönt att ha så:)