F-Skatt
Detta är kanske inte rätt forum men jag testar ändå…
Som sagt, jag ska sälja ett foto åt ett företag som dom ska använda till reklam. Men för att jag ska kunna få några pengar vill dom att jag har F-skattesedel (eller nåt :s) Jag har läst lite på internet men jag är fortfarande väldigt förvirrad.
Hur går man till väga?
Kolla den här sidan på Skatteverket.se
mvh Martin

MEn kan inte de betala skatten och de sociala avgifterna? Har du inte F-skattså är det väl de som ska betala det? Har för mig det…
Orkade inte kolla din länk Martin, men kanske går till samma sak..
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#2 Jo det brukar funka. Jag har ibland medverkat i motortidningar med artiklar och bilder. Då drar de skatt och sociala avfgifter preis som för en anställd. Man får även en kontrolluppgift vid deklarationsdags. Men det är klart det är väl enklare för de som köper bilden om säljaren har F-skatt.
Mvh Bengan
Du måste alltså starta en enskild firma med hjälp av blanketter från Skattevrket som #1 tipsade om. Tar nog ett tag. Då måste du lägga på moms på dina priser och betalar själv skatt, sociala avgifter etc.
Innan jag hade F-skatt så drog tidningarna skatt på mina arvoden precis som på en vanlig lön från annat jobb. Borde väl de kunna göra tycker man.

Det är inte så enkelt att få F-skatt, så för att sälja lite bilder är det nog ingen bra idé. Dessutom mäste du deklarera för firman varje år och göra ett bokslut och det är inte det lättaste. Övertala dom att dom betalar in 30% skatt och du får resten.

Använd http://www.frilansfinans.se/main.php om du inte har företag så ordnar de med skatter och sociala så slipper du tänka på det.
Letade efter den länken #6 skrev in, för har hört mycket bra om den även om jag själv inte testat den.
mvh Martin
#6. Pappa vill inte att vi ska använda det, han säger att det ska gå rätt till -.-

Om du inte tjänar över en viss summa så behöver du inte ha F-skatt. Dock så får det inte överstiga 5000 kr…

#8 Oj, märkligt. Vad är det som inte skulle gå rätt till?
#9 Som du kanske sett är det köparen som efterfrågar F-skattsedel, och det är väl troligen för att de skall slippa betala arbetsgivaravgifter osv.
mvh Martin

#11: Jo jag såg det. Jag tyckte dock att det är viktigt att folk känner till att de inte behöver ha f-skattsedel i alla fall.
#9. Det där var bra att läsa! Tack för att du länkade.
#10. Jadu, jag har ingen aning. I alla fall så har pappa lovat att han ska fixa bokföring och allt sånt som måste göras, så att jag inte ska få mer "jobb" att göra än vad jag har nu…..

#13 Han kanske tycker sånt är roligt =)
Annars är det väldigt fiffigt och minimalt arbete med typ frilansfinans, där de betalar både skatter och soc och sånt. Man skriver fakturan via ett formulär på deras sajt och sen är man i princip klar.
#14. Ja det kan ju hända att han tycker det, men jag kan inte fatta hur man kan tycka sånt är roligt :P Jag drev ett UF-företag förra året och usch vad trist det var att sammanställa allt i slutet!
Ja, den sidan verkar riktigt fiffig! :)