Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 402 ggr
GizmoGirlie
0

Foto tur idag..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Älskar att fotografera och det väldigt bra ibland:D

Robert
0

Gizmo, härliga färger du har där på blomman. Jag skulle tro att bilden blev oskarp för att du var för nära med kameran, notera att skärpan ligger på bladet inunder. Pröva med makroläget på kameran till nästa gång.

Trevligt att du delar med dig utav dina utflykter!

Robert

GizmoGirlie
0

Min kamera säger ifrån om det är för nära för skärpan..

Och om den hade varit oskärpt hade inte allt i samma höjd blivit oskärpt?

Ja jag gillar den så som den e:D

GizmoGirlie
0

Bättre?

Robert
0

#2 - du kan kalla bilden för softfocus. En del porträttfotografer använder det och du kan se det på en del hollywood filmer samma teknik, notera oskarpa kvinnor i filmerna.

#3, där ligger skärpan på gräset i marken. Autofokus fungerar på kontraster vitt/svart eller som du har i bild rött/svart. Fäst fokuspunkten på ett sådant område.

Hälsningar

Robert

GizmoGirlie
0

Det focuserar av sig själv..

Jaja då e alla mina bilder oskärpta .. nice

Citron
0

Hej Gizmo. Oskärpa behöver inte vara någonting dåligt. Det hela handlar mer om smak och typ av bild. Som Robert sa, oskärpa finns även i hollywood filmer. Men gå efter din egen smak. :)

I bifogad fil har jag en bild på några träd-grenar som sträcker sig ut över himelen. I mitt tycke är de aldeles för oskarpa, det borde finnas mer detaljer villket skulle få grenarna att ta över bilden lite mer. Men de flesta av minna bekanta tycker bilden är helt perfekt som den är. De säger att oskärpan på grenarna ger balans i bilden.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

GizmoGirlie
0

Jio det e juh efter smak..

Men på din bild kan jag verkligen se oskärpan och kan hålla med om att jag hade velat ha det mer skärpt.. men kan inte riktigt se samma oskärpa på de bilderna jag la upp..

Det e juh det jag måste lära se… ser vad som menas att skärpan ligger på det bakre av bilden nu när det pekades ut, men ser ändå inte sååå oskärpt ut på det framför..

Robert
0

GizmoGirlie, de flesta kameror idag har autofokus. Kontrollera var din kamera sätter skärpan någonstans, och du kan säkert ställa om din kamera så att den alltid ställer in fokus i centrum.

Har du fokuseringspunkten i centrum så kan du enkelt komponera om bilden genom att hålla avtryckarknappen halvvägs nedtryckt och sedan komponera om bilden. Kolla i din manual hur du går till väga.

Hälsningar

Robert

GizmoGirlie
0

Okaj manualen har jag ingen aning om var dej e hehe..

Men jag håller alltid den halvvägs in men vad skulle jag göra sen? aja får hitta manualen…