Fått en digitalkamera
Har fått min första digitalkamera & är värdelös på att lägga över saker på datorn, bildprogram osv…
Som det är nu tror jag inte ens jag har ett bildprogram på datorn… ?? Om det inte kom med ett med kameran (har inte kommit så långt ännu), finns det nåt bra enkelt gratisprogram man kan ladda ner nånstans?
& hur gör man en sån viktig grej som att förminska ner bilderna?
Ja ja… ska testa mig fram idag eftert plugget tänkte jag, men det kan ju alltid vara bra med lite tips & hjälp.

Picasa är ett bra nybörjarprogram. Du kan ändra en massa på bilderna, beskära, förminska och bland det viktigaste göra backupper. Hur mycket du än ändrar så finns originalbilderna alltid kvar oförändrade på hårddisken.
Grattis till kameran! :)
Kolla om du fick något med kameran, om inte annat brukar det oftast ingå något slags enkelt redigeringsprogram. Annars kan jag varmt rekommendera Picasa, ett väldigt enkelt gratisprogram som är lätt att använda. Sen kanske du vill ha något mer kraftfullt, men det är en riktigt bra start. Den klarar också att göra om storleken på bilderna, men där föredrar jag över allt annat Windows Resizer. Den finns på Microsofts hemsida, under "Power Toys." Också gratis. (Kan vara lite struligt att hitta)

Håller med Aktietrader och Anne, Picasa är enkelt och bra.
Ett annat gratis program som är bra om man vill göra enklare
förändringar eller bara titta på bilder är IrfanView
För att ändra storlek på bilder är det som Anne skriver
enklast att använda Windows Resizer.
Här är en länk till Windows Resizer Mycket enkel att
använda, bara markera bilden i utforskaren och höger-
klicka, välj Resize Pitctures i menyn. Det finns ett antal
förinställda storlekar samt en "Custom" där man själv
väljer storlek.
Hoppas det går bra med nya kameran och att tipsen
hjälper dig. Annars får du be om mer hjälp :-)

Grattis, om det var ett minneskort till kameran så rekommenderar jag en kortläsare. Kikar du bland "Länkar" så hittar du fler gratis program och andra du kan komma åt för att prova.
Hälsningar
Robert

#5 Det finns en nackdel med minneskortsläsare. Man kan glömma och stoppa tillbaka kortet i kameran och missa ekorrbilder 

5, exakt! :(

Tackar så här långt…
Försökte ladda ner resizer & det verkade funka, men hittar det inte nu :( Misslyckades jag eller vart ska jag leta? (datakoll = noll)
Kom på att jag behöver nånstans där man lätt kan lägga upp bilderna oxå, så att andra kan få se dem.
Här är annars en bild på min hund Enyas snornäsa ;)

hmm löste det där m resizeandet…
Testa sig fram brukar ju funka ganska så ofta… :)
Häftig bild! :) Ett av mina favoritställen att ladda upp på är Photobucket.

#8: Vad sägs om att lägga upp bilder i ditt fotoalbum här på Foto i fokus? Klicka på Min sida i menyn ovan och välj fotoalbum.
Vänliga hälsningar
Niklas

#12, det var det jag försökte säga i #11, men du uttrycker dig bättre ;)
Robert
#13: :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Hur mycket kan man lägga upp här då?
Har en massa album på olika forum o så, men efter ett tag tar alltid uttrymmet slut & man får flytta vidare, så därför ville jag ha nåt annat bra ställe där jag kan samla allt.
Blev photobucket… Tar nog lite tid innan lilla jag fattar allt, men va f-n… det ordnar sig alltid! :)
Här är min jourhund Sidney som letar ett eget hem via www.sos-animals.se

#15, du kan lägga upp rätt många bilder här, jag har för mig att det är max 3 mb.
Hälsningar
Robert