Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1421 ggr
happyone
0

Seg kamera

Hej!

Jag har för tillfälligt en Nikon d5200. Har haft den i snart tre år och tagit ca 16 000 exponeringar med den. Den har varit kvick men nu börjar den bli otroligt seg. Den är främst seg när man har tagit en bild, när man sedan ska titta på bilden står den bara och laddar. Den blir segare ju kallare det är ute men även inomhus. 

Tänkte först på om den var utsliten med 16 000 exponeringar borde den ju inte bli seg av…

Någon som vet vad problemet kan vara? Behöver jag lämna in den för någon slags "rensning"?

[VSK]
1

16 000 exponeringar är ingenting.

De enda möjliga gissningar jag har är trött batteri och/eller minneskort.

Att en kamera med dess innehåll blir segare vid kallare väder är inget konstigt. Har du provat formatera minneskortet?

Kameratrollet
1

Även jag tror på minneskortet och att du behöver formatera det. Ett recept för att sabba sitt minneskort eller åtminstone filsystemet är att ta några bilder, radera några, ta några igen och radera några och aldrig formatera. Personligen formaterar jag efter varje tömning till datorn.

[SirKnasen]
0

Vad har du för minneskort idag? Ett nytt är ju inte speciellt dyrt. Köp ett snabbare än det du har idag.

Lagt in senaste uppdateringarna i din kamera?

http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/products/24/D5200.html

Inkanyezi
2

Minneskort är en alldeles särskild historia.

Ett minneskort består inte bara av ett antal minnesceller som kamerans operativsystem eller datorn kan hitta, adressera och använda. I själva verket kan inte vare sig dator eller kamera komma åt de där minnescellerna på låg nivå.

Minneskortet innehåller en processor, och det måste ha ström för att kunna fungera. Minneskortet har också ett program, som är till för att hålla reda på alla minnesceller och adressera dem på rätt sätt, så att filerna som man lägger där via kamerans eller datorns operativsystem inte går sönder. Minneskortets program skriver i stort sett alltid till nya och oanvända celler, så länge det finns några.

När datorn kommer åt minneskortet i lägre nivå än när man kopplar upp kameran, kommer den alltså ändå inte att adressera några minnesceller, utan den adresserar bara logiska platser, och det är minneskortets system som ser till att de platserna också innehåller minnesceller med rätt data.

Kortet slits, och när det blir äldre kommer fler och fler av minnescellerna att betraktas som "slitna", och kortets system undviker att använda de cellerna. Ju äldre kortet blir, desto fler celler kommer att undvikas. Filoperationerna kommer att ta längre tid på ett gammalt kort som är mycket använt. Om man har sett till att alltid formatera sitt kort efter att man har tömt det kommer en del celler också att vara märkta som oanvändbara, och kortets system kommer alltid att hoppa över dem vid skrivning. Datorn eller kameran kommer inte att se att utrymmet som de cellerna tar upp saknas i kortets kapacitet. En tid kommer de kanske inte ens att saknas, eftersom kortet har ett visst överskott av minne som kan användas för att fylla i när celler blir dåliga.

Men ju mer kortet måste trixa för att lagra och läsa data, desto längre tid kommer operationerna att ta, och när kortet är mycket gammalt kan det bli så slött att man till exempel inte kan ta video, eller att det kommer att ta märkbart längre tid att spara filer eller läsa dem.

Och numera är minneskort struntbilliga, så det lönar sig inte att spara ett minneskort som har börjat gå ner. Det är bättre att köpa ett nytt och dumpa det gamla, om det beror på kortet att det går trögt.

happyone
0

Formaterar alltid mina minneskort, därav jag tyckte detta var konstigt. Ska testa att köpa ett nytt och se om problemet försvinner. Tack för svar :)