Tar du dina bilder med eftertanke?

Självklart förstår jag vad du har gjort. Inför bild två har du höjt modellens arvode med 100 %. Så lätt kan det vara att skapa en lite ljusare och mera glad bild. Då behöver man ju inte ens leka med reflexskärmar, blixt och andra knepigheter.
Glada hälsningar från en som inget kan men försöker ändå…..

Jag tror att du har hyrt in en fotograf…som gått en av dina kurser… ;)

Jag tror att du ställt henne under granen och klätt ut dig till jultomte!

Bättre kan du säkert, det finns ju så många självlärda här i forumet. Jag är helt övertygad om att du säkert sitter med svaret så kläm fram det nu, så svårt är det inte. Med den kunskapen som du besitter så lär det vara en baggis för dig, så kom igen nu. Vad skiljer bilderna åt, du har ju tom upp emot 40 års erfarenehet, du måste ju se det direkt.
Hälsningar
Robert
… Väntat på solsken :)

#6, hatten av, solsken i båda bilderna.
Skaran av akademikerna bland de självlärda experterna lär säkert besitta med svaret, så kom fram med det. Måhända att du är en självständig person och är självlärd men låt inte detaljer styra dig utan släpp loss för säkert kan du komma till ett svar.
Mina allra bästa hälsningar!
Robert
Akademiska meriter är nog inte lika mycket värda som dina hanverkskunskaper när det gäller fotograferingens ädla konst. Jag väntar med spänning på om någon lyckas avslöja dina yrkeshemligheter om aktuell bildförbättring. Annars får väl vi vanliga hobbyfotografer leva vidare i okunnighetens träskmarker.

har faktiskt ingen aning om vad du gjort, men tycker bättre om ljuset i första bilden!
tycker blid nr 2 känns "plattare" och hårdare….
men iofs.. jag är ju bara en amatör. självlärd. om ens det! 
Jag skulle säga att du har skuggat motivet i den andra bilden.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag tror det är en blixt(+ev reflexskärm) riktad från höger/till höger om flickan mot bakgrunden. Det är ljus på båda sidorna även i bakgrunden på andra, vilket det inte är i första. Så kan vara någon inställning på kameran som lättat upp ljuset också. Denna effekten kan jag uppnå i photoshop då jag ändrar i skugga och högdagrar…eftersom bakgrunden är så pass mkt tydligare i nr2.
Jag är bara amatör…så jag gissar hära.

Och för att svara på din fråga i rubriken…
Jag försöker ta bilder med eftertanke…tänka på bakgrund, vinkel man fotar ifrån, inställningar på kameran, vart ljuset kommer ifrån…men är ju amatör på detta, men försöker lära mej så gott det går! 
Skulle gärna gått några av dina kurser…men har skrivit i tråden jag startade(där jag frågade hur många som var självlärde resp utbildade) varför jag inte kan det
.
Men jag snappar upp dina och andras tips hära
och studerar foton jag gillar!
Ja, jag tar mina bilder med eftertanke eftersom min strävan är att bilderna skall vara så färdiga som möjligt direkt från kameran. Till 90 % fotar jag direkt i jpg och beskär bilderna, justerar underexponerade delar med D-lighting (Nikon), justerar ljus och skärpa. Därefter exporterar jag bilderna till lämplig storlek för webbproduktion. Jag är bara hobbyfotograf även om jag redovisar en liten inkomst varje år från min fotohobby.

Jag tror att du skuggat flickan med typ ett vitt lakan eller nått som släpper genom ganska mycke ljus.
ser man in i bilden vad som befinner sig i bakgrunden så har den blivit himmla mycke ljusskarpare än första bilden och det borde tyda på skuggning av modelen.
hade du använt blixt för att lätta upp ljuset borde väl bakgrunden bli ännu mörkare för att blixten inte når fram dit?
Transparent skärm i andra bilden, ger ett mjukt ljus och du kan exponera bakgrunden på rätt sätt.
Johan
På frågan i rubriken svarar jag att ja - det gör jag oftast. Men det beror i princip endast på en sak om jag gör det eller inte, och det är motivet. Viss eftertanke är det alltid, men ibland går det snabbt och då är det inte säkert att tanken är helt rätt alltid - men det märker man i efterhand. Och retar sig om tanken inte var rätt
. Får man tid att planera sitt foto, så är det en annan sak, då vill jag påstå att jag till 100% använder mig av eftertanke.
mvh Martin