huggorm

Här en bild lite närmre ,använde mig av auto och supermakro men ville inte köra kameran närmre än 50 cm man är ju lite harig nu förtiden men en huggorm är ju alltid en huggorm å när den ligger på svart het plast då är den varm å snabb å hänger man då på dammkanten med kameran i ena handen å försöker hålla isig med andra då kan man ju lätt slinta till :-)
mvh/bjorsa

Häftiga foton! Förstår att du inte ville gå närmre, men ändå lite synd att du inte fick något framifrån. Men - hade jag själv sett en huggorm så hade jag förmodligen blivit så fascinerad att jag glömt fotografera :o)
/Betongbarnet som aldrig sett orm i vilt tillstånd… eller jo - en snok i ca 1 sekund har jag sett :o)
mvh Martin

För att få bilder framifrån hade jag fått gå i de kalla vattnet eller försökt få till bilder när jag släppte den men den var så attans pigg så jag hade inte lust att ligga precis framför den:-)men hade de varit på hösten å lite kallt i luften då hade jag gjort de så får vänta till hösten med dom bilderna:-)
Är oxå betongbarn :-)så som betonunge bjuder jag dig på en snok från förra hösten har haft den tidigare här på foto i fokus men en repris är ju aldrig fel 
mvh/bjorsa

Så länge inte huggormen har laggt sig i anfallsposition har den ingen chans att hugga dig. Om du inte är snigellångsam…
Men jag förstår dig och man ska inte utmana ödet om man är osäker. Det hade inte jag heller gjort.
Tom

Jag är född typ mitt på landet, och har ändå aldrig sett en orm i vilt tillstånd… :)
Vill ha en majsorm ^
^
Jättefina bilder!! Jag gillar ormar. Har själv haft en kungspyton i 8 år.

#12 Tack gankis en till som gillar sånt som krälar :-))
Jag hade kungsboor som ung fast de var et tag sedan sålde dom 83 de e 23 år sedan vart tog dom åren vägen :-)
mvh/bjorsa

bjorsa, kallt av dig att fånga bilderna. När du har så mycket ormar omkring dig, varför inte prova med att ta porträtt. En bild tagen rakt framifrån på ormen så att den kommer mot dig istället från dig.
Tack för att du delar med dig!
Robert

#14 Robert för att få en orm att dela med sig av ett porträtt så måste den bli sur på en så att den tar försvarsställning och huggormen blev mer rädd å ville fly därför fick jag ta bilderna som jag gjorde + att den var så piggelin pga temperaturen så även om jag skulle haft modet till att ligga framför den så hade den bara vänt mig ryggen så att säga
Men i bild #7 på snoken jag tog förra hösten så var den kaxigare men oxå kallare därav långsammare så den intog försvarsställning å då kunde jag ta mer porträttlik bild.
Å får väl oxå tilläga att så mkt orm är de inte utan jag ser kanske 1-5 snokar per år å då kanske bara en kort stund någon sekund å huggorm stöter jag bara på max 1 ggr per år å då oftast i gräset å då är den borta i ett nafs men jag har haft lite tur å varit påpasslig att springa å hämta kameran innan jag närmar mig dom för ofta blir de ju bara ett kort möte.
mvh/bjorsa
Tackar för snokbilderna!
mvh Martin

#15, wow - försvarsställning… Du får offra dig för oss, vad gör man inte för en bra bild ;)
Kan du inte reta upp ormar och vara inne i ditt växthus och dom utanför. Där har du glaset som skydd.
Hälsningar
Robert

Robert du vet väl att man inte ska reta djuren ;-)
#16 Nöjet var mitt.
mvh/bjorsa
Snokar verkar vara aggresivare än huggormar. Jag körde förbi en snok för några dagar sedan och den gjorde flera anfall mot min bil. Snacka om optimist! =)
Tom

#19 Tror de varierar från situation till situation ibland när man tar en liten snok så kan den spela den död istället den vänder då på sig med magen uppåt å tungan åker ut på sidan precis som om den vore död men har aldrig sett en stor snok göra det dom brukar väsa ordentligt och låtsas anfaller när den blir fångad +att den skunkar dvs tömer kloaken så de stinker :-) här en bild på en snok som spelar död http://fisher.teorekol.lu.se/~rana/grodokral/bilder/DCNatrxD.JPG
Dom få små huggormar jag stött på här sk espingar ca 20 cm huggormar har varit riktigt på hugget å försökt att hugga genom stövlarna å inte backat men som sagt de e sällan man hinner å testa dom medans dom större har jag kunnat flytta på utan att dom ens vässt så din teori stämmer nog men de finns ju oxå hasselsnoken som jag själv aldrig sett men den lär vara riktigt bitig å då menar jag inte stor utan bitsk :-)
mvh/bjorsa
Jag ska inte beratta om vad vi gjorde med huggormarna som barn. Dom kommer ju fram tidigt pa varen och vet man var dom overvintrar, sa var det ingen svarighet att hitta ett 50-tal en sondag tidigt pa varen. Ibland stoppade vi en i en flaska och stallde flaskan pa trappen hemma hos nan familj, helst da dar det inte var nan karl hemma - bara kvinnor. Lite extra spanning i livet.
bjorsa, for din skull sa ska jag medge att jag numera gar at sidan nar jag moter en orm, eller forsoker flytta den till ett stalle dar den inte kan skada nan. Ormhatet matades in i oss av min far, som overlevde ett ormbett med en harsman. Han lag en vecka pa sjukhus. Sorry, bjorsa och andra ormalskare.

#21 Idag är ju ormar relativt sällsynta i sverige men som du säger om man vet vart dom övervintrat så kan man hitta mängder av dom ,förstår att du hellre går åt sidan för en orm i dina trakter då du lär ha ganska giftiga saker i saudi .
Att hata ormar eller att ha skräck för ormar är nog inte så dumt egentligen för om tex bor i indien så är de praktiskt att undvika ormar då de årligen dör 10000 människor av ormbett men här i sverige dör inte så många men en del kan vara kraftigt allergiska mot ormbett å då e de fara för livet med huggormsbett .
mvh/bjorsa
Ormarna har i KSA har ett toxic gift, sa blir man stungen, sa bor man forsoka fa med sig ormen, sa att dom vet vilken sort man blivit stungen av.
I Libanon finns det oerhort gatt om ormar, skorpioner och tusenfotingar. Min svarmor har ett litet forrad under husets ena horna och det ar ofta hon hittar ormar dar. Hon ar over 70 och ser inte sa bra langre, men hon upptacker dom i tid av nan anledning.
Jag varken hatar eller ar radd for orm langre, men jag respekterar den fara dom utgor om dom kanner sig trangda. Jag ar alltid mycket vaksam ute i naturen.
bosse
Vad gäller huggormsungar (visste inte att de kallades espingar) så bör man vara extra vaksam med dem. Deras gift har en högre koncentration än en fullvuxen huggorm och därmed är det också åtminstonde i teorin farligare att bli biten av en esping.
mvh Martin

#24 de e en myt att dom är giftigare så jag sökte upp lite info på nätet där står det bla
(En myt att huggormsungarna skulle vara så giftiga och farliga att t.o.m. huggormshonan måste vara på sin vakt är felaktig. Det sägs t.ex. för att inte bli biten måste honan klättra upp i ett träd eller buskage och föda sina ungar så att de ramlar ner på marken och därigenom undgå ungarnas vassa tänder. Ungarna är alltså inte giftigare än sina föräldrar.)
Här är länken till sidan om hugggormen http://www.janhagen.com/lasse/snake.htm
mvh/bjorsa
Daremot sticker kobramamman ivag innan hennes bebisar klacks, for hon ater andra ormar. Hon vakar over aggen i ca 2 mander, men strax innan aggen klacks sa sticker hon.

#26 visst är naturen smart då slipper hon ju att äta upp sin egen avkomma .
mvh/bjorsa
#25 Där ser man. Ja - riktigt så illa som att hon skulle behöva klättra i träd har jag inte hört eller trott att det var, men ändå - bra att få myten "spräckt".
mvh Martin
Vilka bilder på snoken! Usch! Ta det försiktigt bjorsa.
Ryser