K-adapter
Är det någon som använt en K-adapter?
Jag har en Samsung/Pentax systemkamera med K-bajonettfattning. Känns som utbudet på objektiv är begränsat.
Vet att det finns något som heter K-adapter. Alltså en adapterring som gör att jag kan använda skruvgängade objektiv. K-bajonett mot kameran och skruvgänga mot objektivet.
Aär det någon som testat?
Hur funkar det? Om det funkar - bra? / mindre bra?
Kan man använda andra tillverkares objektiv så länge gängan stämmer?
Jag förstår att jag måste använda mannuell fokusen och pilla lite i menyerna.
Detta är som en djungel för en nybörjare, men om man inte frågar får man inget veta?
MVH QOS
K-adaptern gör det möjligt att använda M42 gängade objektiv på kameran. Adaptern kan du köpa bl.a. hos Scandinavian Photo och jag rekommenderar att du använder Pentax orginal. Jag använder adaptern tillsammans med min K10D och det fungerar utmärkt, samma regler som du använder för ickeA objektiv gäller, det är inte så svårt och de gamla objektiven är i regel av god kvalitet. du kan nläsa mer om ämnet här
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24676471
Lycka till!
janne
Tack för hjälpen ! 
Det viktiga med vad Janne sa om orginal adapter är att den måste sitta jämt med kamerahuset dvs den får inte sticka ut vilka vissa av dom gör. Det räcker med en millimeter så kan du inte fokusera i oändlighet. Jag kör också med gamla Pentax skruv objektiv och många av dom är mycket bra.
Eddie