Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1193 ggr
PAHultin
0

Fotografera mat.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kära chef har bett mig att ta lite kort på våran mat (Jag är kock) och det kan jag ju såklart göra, jag får ju betalt för att fota då, timlön men ändå jag får fota och få betalt för det (och det är väl lite en dröm för oss alla amatörer som har fotointresse)

Jag skulle vilja ha lite tips om hur jag skall gå tillväga för att fånga "ångan" ifrån maten på bild, val av bakgrund etc.

Helt enkelt tips för att få maten att se lika god ut på bild som den är i verkligheten.

Så är det någon som har erfarenhet av matfoto skulle jag bli glad för lite råd. Tack på förhand/ P-A

Anne
0

Jag fotar mycket mat. (Kolla min blogg om du vill: http://annesfood.blogspot.com)

Bästa tipset - inte blixt. Aldrig blixt. Inte ens extern blixt. (Fast möjligen det.) Bra ljus. Gärna intressanta vinklar (som du också har på bilden ovan) och gå gärna nära. Fast det beror ju på, rena menybilder måste ju visa lite mer kanske.

Jag fotar gärna med ren bakgrund, men det är kul med rekvisita också. Titta i mattidningar och kokböcker du gillar, och inspireras av det. David Loftus är en av mina favoritmatfotografer, han fotar bl.a. åt Jamie Oliver.

Ångan - ja, *det* blir sällan jättebra. Antingen får du fota med väldigt snabb slutare, för att få med ångan, eller satsa på kall mat istället. Jag fotar bara mat som jag sen ska äta - middagen liksom - så jag fotar mer ögonblicksbilder, men gör man det mer för bildernas skull skulle jag nog försöka fota ljummet, snarare. Ånga stör oftast på en bild, men ibland blir det bra.

Robert
0

På Bild och Fotos kursplattform kommer det snart in en riktigt duktig matfotograf till oss. Vi räknar med att hon från Italien lär komma igång med sin kurs nästa år.

Hälsningar

Robert

Anne
0

Robert - Ilva, gissar jag? Kul!

bildochfoto
0

Anne: Jo jag och Ilva har pratat om att hon ska hålla kurs i Matfoto för Bild och foto. Ni som är nyfikna kan ju kika litet på hur hon fotograferar på hennes blogg.

PAHultin
0

Tack för tipsen, skulle gärna fotat ljummet om krögare inte är så snåla (ekonomiska) så det fårj u bli mitt under service att bära fram stativet och fota maten som gästerna sedan skall äta. Lite stressigt då maten skall fram fort, har kanske en halv minutpå mig per tallrik.

Jag gillade din blogg Anne, mat är ju alltid kul.

Men som sagt tack för tipsen.

MVH P-A

Anne
0

Ah - ja, då har du samma förutsättningar som jag. Och ångan är det knepigaste att hantera, skulle jag säga - det ser lätt suddigt ut. Lycka till! :)