Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1347 ggr
druttizen
0

"Kan jag få köpa ditt foto?"

Hejsan

Fotade en tjejgrupp förra veckan, inför en kulturtidning och nu vill de köpa åtminstone en bild av mig. Frågade om syfte med användning av bilden, men det visste de inte. Det uppskattar bra livebilder sa dom. Tar det som att sociala medier, privat och kanske även hemsida känns mest påtänkt.

Så kommer detta till att sätta ett pris.
Jag grips av panik varje gång någon vill köpa en bild, då jag har så många frågetecken. Vad kan bilden kosta? Betalning, leverans……..

Behöver kött på bena, så jag blir mer trygg i detta även framöver.
Tips, råd…… Tack på förhand!

Inkanyezi
1

Jag kan inte hjälpa dig mycket med prissättningen; den är ju fri, och det är du som bestämmer. Däremot kan jag skjuta till några riktlinjer som kan vara bra att ha i åtanke när man säljer eller ger bort bilder.

1. Villkoren för användning måste vara klara, så om man har några särskilda anspråk, måste de uttryckas tydligt när man överlåter bilden, helst skriftligt.
    -

2. När man överlåter bilder digitalt, bör bildfilen innehålla Metadata som anger villkoren för användning och fotografens namn med kontaktuppgifter. Det kan man skriva in med exempelvis Photoshop eller någon av alla de fria editorer för Exif som finns. (sök exif editor)
    -

3. För spårbarhet vid "bildstöld" (olovlig användning) bör man i Metadata lägga in någon uppgift om till vem man har överlåtit bilden, med villkor som också ska finnas i Metadata. Att det har lagts in hur bilden har överlåtits i Metadata kan vara mycket viktigt om det skulle uppstå tvist.
    -

4. Leverans - färdig bild så som den avses användas. För webbild nedsamplat till lämplig storlek och efterskärpt, med format som har Metadata, lämpligen jpeg. Bilden kan läggas ut att hämta, eller skickas.

[VSK]
1

För "vanliga" bilder som skall synas på internet så har jag sett att vissa fotografer tar 50 kr styck för en lågupplöst bild och 100 kr stycket för en högupplöst bild på "allmänna objekt".

Är det beställda bilder så sticker priserna iväg givetvis.

druttizen
0

Tack för era svar! 

Jag skrev ner lite konkret info till denna tjejgrupp.
Pris, paketpris, betalning, Upplösning, hur jag levererar och så. De vill fortfarande köpa och jag kan känna mig trygg med att dom vet vad dom köper, så att säga.
Har tidigare låtit vissa förfrågningar rinna ut i sanden, för att jag får panik och tusen frågetecken, så nu ville jag ta tag i det..

#1 . Detta har jag faktiskt aldrig tänkt på. Att skriva i sitt namn och så på bilden.
 Bra riktlinjer.

druttizen
0

Metadata ställde jag visst in när jag uppgraderade kamerahus ser jag nu  😉

Inkanyezi
0

Det kan vara bra att justera andra Metadata också än sådana som kameran visar. Många systemkameror erbjuder att man lägger in ett antal fält, bland annat för ägare, men om man använder en metadataeditor kan man lägga in fler uppgifter, som kan vara bra att ha där. Det går att lägga in från en textfil i flera av de editorer man kan hitta på nätet, och några av dem är fria med öppen källkod. Också PhotoShop kan redigera Metadata.

Det som kan vara bra att lägga in är vem man har överlåtit bilden till, och med vilken licens den har överlåtits. Det kan man inte få in via kameran.

Kontaktuppgift till upphovsmannen, exempelvis e-post, är också bra att ha där om någon skulle hitta bilden och vilja ha en licens för annat ändamål.