Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 903 ggr
fotokrafs
0

Hej hopp.. pixelfel

Har fått en blåpixel på bilderna, även en vit 

Som sagt kameran har fått pixelfel på sensorn(?) Jag har kollat första bilden jag tog och såg att den vita pixeln fanns där. Nu en fråga: Finns det en plugin till dcRaw / Gimp eller liknande för att finna när (vilken tid) en pixel "skadats" och som kan fixa så denna pixel döljs?

Troligen så ska jag eller maken ringa till Onoff och kolla hur det funkar med att lämna in den för ett så litet fel…

gurin
0

Är de olympusen som det är fel på så läs manualen och kör pixelmapping. Då bör problemet försvinna, men är kameran helt ny så lämna in den och få ut en ny. En helt ny kamera skall inte behöva justeras för felaktiga pixlar.

Se i sådana fall till att de inte i butkiken löser problemet genom att köra pixelmapping. Du skall ha ut en ny kamera eftersom det är fel på sensorn.

mvh/gurin

fotokrafs
0

#1 Mm.. det är Olympusen som fått problem. Jag skall in med kameran nu strax, skall se till att får ny kamera då. Tack för råd gurin Skrattande

Nu tänker jag om det finns något program för de bilder jag redan tagit.. som kan fixa bort pixlarna. Jag kan klarar mig, men är nyfiken.

gurin
0

Lämna inte i från dig kameran utan att få löfte om en ny. Eftersom det är Onoff det är fråga om så tror jag inte att de vet något om kameran. Det brukar betyda att de skickar den till någon som vet och då kör denna en pixelmapping. Du blir av med kameran ett tag för att göra någon som du kan göra själv.

Det är inget fel med det och det fina är att Olympus låter dig göra detta själv. Med andra märken så får man lämna in kameran för att få den pixelmappad. Gör de inget annat så är det onödigt att lämna in den.

mvh/gurin

fotokrafs
0

Liten uppdatering: Jag har bytt kamerahus och det var inga som helst problem. Har inte hunnit testa den nya än men.. jag hoppas och tror att nu skall det funka.Skrattande

gurin
0

Vad bra att de bytte den.

mvh/gurin