Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1377 ggr
bea28
0

Fest och klubbfotografering - Tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Helt ny på att fota, behöver tips på hur man kan göra för att ta snygga bilder på klubb, dvs i mörker och folk i rörelse. Typ något sånt som bilden jag bifogat.

Vad för inställningar är bra att tänka på?  Slutartid? Exponering?

Behöver alla tips jag kan få!!

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inga särskilda inställningar alls. Man tar med blixt och automatik, enklast med kompaktkamera. Spegelfri kamera som har skärm som kan vinklas kan vara att föredra.

Om man vill ta bilder med snyggare ljus utan att riskera röda ögon eller orber, en bra kraftig separat blixt som kan styras från kameran. Då kan man rikta blixten i taket eller mot lämplig reflekterande yta, eller hålla den på armlängds avstånd. Man kan också ha en skena fäst på kameran med blixten längre bort från objektivet, så att man slipper orber och röda ögon.

Bilden uppfyller inte villkoren från Fotolia. Copyrightinformation saknas:

uffelarsen
0

Som ovan med tycker absolut extern blixt och då med  val av "slutare vid bakre ridå" prova tider på  1/80  - 125s du släpper då in mer av belysningen i lokalen och slipper typ 2 vita ansikten med svart bakgrund vilket kan bli ditt resultat, så manuell inställning , lågtbländartal på ditt objektiv, extern blixt, val slutare bakre ridå och en slutar tid runt 1/80-125s kör "råfil" om du kan då blir det lättare med att få till vitbalansen och du har mer bilddata att redigera med, om du hade talat om viken kamera/utrustning du har så får du säkert mer direkta tips .

JazzBass
0

Följande skulle jag använda:

• Blixt (enligt Inkanyezis rekommendationer) med TTL-styrd styrka (om du inte är väldigt hemma med att köra den manuellt)
  • relativt lång slutartid, typ 1/4 - 1 sekund 
  • Bländare ca f/4
  • medelhögt iso (400-1600) beroende på hur mörkt det är.

Dessa inställningar ger en del rörelseoskärpa och bakgrundsljus, medan blixten ser till att huvudmotiven blir hyfsat skarpa. 

Vems bild är det förresten som du använt, och har du lov att använda den?

Edit: Ser att också Uffe postat rekommendationer som skiljer sig en del från mina. Ovanstående inställningar har jag använt mig av med hyfsat resultat. Själv kör jag helst med blixten på första ridån, för att frysa exakt det ögonblicket då jag trycker på avtryckaren snarare än en sekund senare i värsta fall.  Bakre ridån är nödvändig att använda endast då det spelar roll i vilken riktning eventuella ljusspår ligger, som t.ex. om man fotar en bil som rör sig framåt. Då ska ju ljusspåren gå bakåt och inte framåt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Bilden är https://se.fotolia.com/search?k=86060274&filters[content_type%3Aall]=1&search-submit=S%C3%B6k

Och TS har abonnemang. Däremot saknas copyrightinformation som ska finnas på bilden när den publiceras i sociala media.

uffelarsen
0

Jag är lite trött idag ;-) precis som JazzBazz skrev så är det lägre tider än vad jag skrev som gäller, du behöver så mycket "naturligt" ljus du kan få och då blir det lite lägre tider än jag angav, blixtljuset är din möjlighet att få till det ljuset som du vill ha, grejjen är att du vill säkert slippa bilder som visar "vita" ansikten och då är det en balans mellan iso blixt och slutarhastighet, du vill troligen ha så mycket ljus du kan få och då är det ett lägre bländartal som gäller, Partaj bilder som ovan  är inte så svåra att få till men du måste prova dig fram vad du kan få ut ur din utrustning,  Blixten kan kräva att du trixar lite med inställningarna i blixten, du kommer troligen att få pilla lite med styrkan på din blixt,  det kan bli för mycket om du kör med full Power på blixten jag vill minnas att jag körde oftast runt  1/4  på min Nikon Sb900 då kunde man komma lite närmare utan att få vita ansikten du kan också testa med var din blixt "slår" typ upp i tak osv men det jag har fotat med  att ställa blixtljuset mot typ tak i club blir ingen större hit utan jag har kört rakt på med en  bouncer på blixten och där som sagt trixat mest med blixtens inställningar.

Inkanyezi
0

Om man vill ha mjukare skuggor är det ganska lätt att göra ett mellanting mellan blixt rätt på och reflekterat i taket. Man fixar en reflektor som man sätter fast på blixthuvudet, exempelvis med gummisnodd, så att en del av blixtens ljus träffar reflektorn. http://foto.ifokus.se/discussions/52d03b8b8e0e7427de001652-fotografera-med-blixt-inomhus#12