Bildstorleksproblem
Nu har jag ett stort problem här.
Jag skickade förra veckan iväg en CD skiva med bilder till tidningen som ska ge ut en hästalmanacka för år 2008. (Jag ska bidra med alla bilder dit)
De har gått igenom bilderna och hävdar nu att alla utom en är för små. Bilderna måste vara 31x21cm och mina är tydligen bara runt 16cm breda när de kollar.
Grejen är ju den att jag vet att mina bilder ÄR större än så. Jag har själv skrivit ut i både A4a och A3 format utan problem. Jag har inte förminskat bilderna förutom beskärning på endel, men det borde väl inte inverka så mycket på storleken tycker jag.
Jag testade spara en bild i GIF och plötsligt blev de 70cm höga (enligt Photoshop). Men kvaliteten blir riktigt konstig, pixlarna blir utsmetade och tror knappast att sådana bilder ser bra ut i en almanacka.
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu… Det konstiga är ju att en av bilderna är tillräckligt stor till almanackan enligt de på redaktionen, och att den bilden enligt Photoshop är ca 24x15cm.
Visar photoshop fel storlek eller vad är det för fel? Jag behöver verkligen hjälp!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

ojj, vad jobbigt. :S
jag vet tyvärr inte vad du ska göra. hoppas du får den hjälp du behöver!

Det enda som är relevant är egentligen storleken i mb. En bild som ska tryckas bör ha en Upplösning på 300 dpi och vara i rätt storlek för ändamålet. t.ex. en bild som ska tryckas i A4 storlek bör väga ca 35 mb i CMYK-läge.
Om du använder Jpg-format kan du bara kontrollera vikten när du har bilden öppen i t. ex. photoshop. Om man tar info eller egeskaper på filen ser du bara den komprimerade storleken. Om du levererar RGB bör den väga ca 26 mb.
#2 Bilderna är runt 3MB stora. Men jag har ju själv skrivit ut i A4 utan problem.

Ok, men det är en helt annan sak när det skall tryckas. Maila över en av dem så kan jag kolla om de tål att förstoras (om du vill), jag har specialprogram för ändamålet.
#4 Tack, ska göra det!
En annan sak att tillägga är att jag har bidragit med en bild till deras omslag också, i somras. Omslaget är 22cm brett, stående format, och då var det inga problem för mina bilder. Borde ju inte vara några problem nu heller då tycker jag.

Din bild är 10 mb stor och 19 x 13 cm i 300 dpi. Hur stor ska bilden vara i kalendern? Liggande eller stående format?

Snygg bild förresten!
Tack!
250 dpi räckte säger de. Den behöver vara 31x21,5cm, liggande A4a.

Ok, då ska det inte vara några problem att förstora den. Vet du hur man gör?
#9 Inte riktigt. Behöver man göra på något speciellt sett?

#11 Tack så JÄTTEmycket för din hjälp!