Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 937 ggr
Flingan07
0

Sigma 70-200mm F/2.8

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med objektiv. Jag har kollat på det här objektivet http://m.pricerunner.se/pl/543-2597715/Kameraobjektiv/Sigma-70-200mm-F2.8-Apo-EX-DG-OS-HSM-for-Nikon-priser Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag undrar mest hur autofokuset är eftersom att jag för det mesta har tänkt att fota hästar i rörelse. Eller har ni något annat objektiv som ni skulle rekommendera? Jag har en Nikon D90 Tack på förhand😊

Inkanyezi
0

Jag har inte själv någon erfarenhet av den, men DPReview har gjort ett test, som ser rätt bra ut. Det är varianten för Canon de testade, men den lär inte skilja sig från den för Nikon. Man ska dock vara medveten om att det alltid kan finnas problem med fokuseringen när man skaffar ett nytt objektiv, oavsett om det är märkesobjektiv eller tredjepart. Det är inte säkert att AF träffar rätt med något objektiv, utan man kan behöva kalibrera, vilket betyder att kamera och objektiv skickas till verkstaden och blir borta ett tag.

• Autofocus

_This lens features Sigma's ultrasonic-type hypersonic motor for autofocus, which performs extremely well. It's practically silent in operation, and we found it to be fast and accurate in everyday use with no evidence of any systematic focusing errors using a number of Canon test bodies (including the EOS 5D Mark II and EOS 7D). We also tried out the lens's continuous AF capability by shooting fast-moving track cyclists using the EOS 7D at 7fps, and found AF tracking to work very well, with an impressive return of in-focus 'keepers'.
    http://www.dpreview.com/reviews/sigma-70-200-2p8-os-c16/3
    _

Deras omdöme är att det är ett bra objektiv, som inte fullt matchar motsvarande från Canon och Nikon, men det har inte heller lika högt pris.

• Sigma's latest image-stabilized fast telezoom offers a fine option for budget-conscious buyers, with a unique combination of features for the price. It can't quite match its Canon and Nikon equivalents, but then again it's not as expensive either.
Flingan07
0

Okej tack! När man skickar in den för kalibrering, gör man det för att autofokus fungerar dåligt eller kan man göra det för att det manuella fokuset är dåligt också? Hur vet man om man behöver kalibrera det?

Inkanyezi
0

Kalibrerar gör man för att kameran fokuserar fel, endera för nära eller för långt bort. Man kan testa med hjälp av någon fokustestmetod. Sök på focus test chart.

Manuell fokusering är nära nog omöjligt annat än med direktvisning, men det finns en fokushjälp i sökaren. Den ska ge rätt resultat när objektivet är kalibrerat.

Att fokusera via sökaren på moderna DSLR-kameror är inte någon höjdare, de funkar ganska dåligt för det. Men direktvisning, särskilt med förstorad bild, är till god hjälp när man fokuserar manuellt. Den påverkas inte av kalibrering och den ger rätt resultat också med okalibrerad optik.