Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1146 ggr
Cydonia
0

Omvänt?

Jag börjar fundera på om jag ska köpa omvändningsringar för jag tycker det är så himla kul med extrema närbilder. Men jag har en fråga - hur stor blir avbildningsskalan när man vänder på ett 1:1-macroobjektiv? Det är Tamron 90/2,8 det är frågan om.

bjorsa
0

de blir nog ingen höjdare jag testade nu på mitt pentax 100 mm macro och ingen förstoring alls däremot med 28 mm så blir de ju förstoring runt 2:1 och skulle tro att 50 mm ger 1:1 .

Har själv fått skal 10:1 med en omvändningsring men då med först från kameran sett ca omvändningsring sedan ett 9 cm rör och sedan ett 28mm omvänt så ju längre ut objektivet kommer desto större förstoringsgrad men har bara testat med 28 mm på de viset

Däremot så ger ju en kopplingsring möjligheten att koppla ihop 2 objektiv å på så viss få kraftig förstoring och då ett tele i kameran och ett normal objektiv omvänt påkopplat förstoringsgraden blir tex 100 mm på kameran och 50 mm omvänt 100/50=2 skala 2:1 eller om man har 400 mm och ett 50 mm omvänt 400/50=8 skala 8:1 men de e inte alltid brännvidderna är exakt som dom skrivs för jag brukar få lite andra förstoringar än dom man kan räkna ut .

både koppplingsring och stepupringar och ömvändningsring finns billigt på www.kaffebrus.com

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Du skulle ju kunna köra de där konica 50 mm som du skrev att din pappa hade d skulle du kunna ha på 90 mm och få då knappt 2:1 eller att sätta på det på ditt sigma 100-300 och då få mellan 2:1-6:1 fast nu är de inte alltid att kombinationerna ger kanonbilder men du hade ju oxå ett 135 mm och de går ju oxå att ha på 300 mm 300/135 =2,2:1 de viktiga är att de finns manuell bländarring på de yttre omvända objektivet så att de inte är bara ett microhål där utan att man reglera bländaren manuellt .

mvh/bjorsa

Cydonia
0

Tack så jättemycket bjorsa! Det är ju en hel vetenskap det här! :)
Har nu även ett 70-200, skulle det tillsammans med konica 50mm bli ungefär skala 1,4:1 -4:1? Fast det kanske inte funkar att koppla ihop ett med 67mm diameter och ett med 52mm?

bjorsa
0

Ett 70-200 blir precis som du säger du kan ju oxå sedan testa att fota tex en tumstock och se hur mkt bredden blir och sedan dividera den med bredden på din sensor å på så vis få den rätta skalan tex avbildar du 10 mm på bredden och har en sensor på 23 mm så blir de 23/10=2,3 :1.

Att koppla ihop 67 med 52 går då tar man först en kopplingsring med 52/52 mm http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html

sedan gäller de att minska ner gängan från 67-52 mm med stepdownringar då blir de först 67-62 sedan 62-58 sedan 58-55 å siste 55-52 dom större 67-62 och 62-58 kostar 49 och dom andra 39 kr så 176 kr för stepdownringarna http://www.kaffebrus.com/step-down-ringar-120.html sen kostar kopplingsringen 49 så totallt 225 kr på kaffebrus å de e mindre än vad jag gav för min kopplingsring från photax å jag brukar köpa via förskottsinbetalning då man slipper frakten .

mvh/bjorsa

Cydonia
0

Stort tack! :D
En sak till undrar jag: spelar det nån roll att märkena på objektiven är olika, eller är det bara diametern man behöver bry sig om när man ska koppla ihop två objektiv?

bjorsa
0

De e bara filtergängan de hänger på och till den så finns de ju båda stepdownringar för att minska filtergängan och stepupringar för att öka filtergängan och dom billigaste jag har hittat är just på kaffebrus sen är de oxå viktigt att de yttre objektivet som man kopplar på har manuell bländarring dvs att du kan vrida på bländarringen på objektivet så att hålet blir mindre eller större.

Sen så är de bra att göra sig en reflektor om man nu inte har en men de duger ju med en a4 kartongpapp å lite limstift å ungsfolie eller ta ett skokartonglock å klä den med ungsfolie att man behöver en reflektor är för att oftast behöver man köra med blixt å då skuggar objektivet men med en reflektor bakom de man fotar så kan man reflekter blixten på objektet men de e inte alltid man behöver blixt men när man gör stora förstoringar och vill ha lite mer skärpedjup så bländar man ner de yttre objektivet så pass mkt att man knappt ser igenom å då behövs blixt och jag använder även en slavblixt men inget man behöver från början utan de e bara att exprimentera :-)

mvh/bjorsa

Cydonia
0

Okej, nu tror jag att jag förstår det mesta. Tusen tack igen för att du tog dig tid att hjälpa, bjorsa! :)

bjorsa
0

De var så lite så :-)

mvh/bjorsa