Bildstabilisering
Läste i en annan tråd att om man tar med tider omkring en tusendel och följer rörelsen bör man stänga av stabiliseringen. Är det någon som kan tänka sig att utveckla detta? Jag är glad amatör men fotar mycket motorsport och djur i rörelse.

Bildstabiliseringen hjälper dig vid lägre sluttider än din brännvid, finns en "gyllene" regel att om u vill ha skarpa foto so skall du använda dig av en slutar tid som motsvarar din aktuelle brännvidd, , ex 50mm 1/60s det förutsätter att du har en bra kamerateknik (håller kameran på ett bra sätt och "smeker" ner avtryckaren, med stabilisatorn så får du hjälp att gå några steg under slutartiden tex 200mm 1/80s men när du går under slutartiden så måste objektet stå stilla , när stabilisatorn är i gång och jobbar och du har en slutartid som räcker då finns risken att bilderna kan bli suddiga just pga aktiviteten, jag använder i princip aldrig bildstabilisatorn utan det är bara när jag fotograferar något stilla stående i dåligt ljus och då jag inte gärna vill ha ett högre iso pga brus så väljer jag en lägre slutarhastighet i stället i samband med bildstabiliseringen..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stabiliseringen stabiliserar bilden när kameran rör sig, men inte när motivet rör sig. Slaglängden hos stabiliseringen tillåter en väldigt liten vinkelrörelse åt alla håll, men om rörelsen är större (längre) måste stabilisatorn hämta en ny fixpunkt när de rörliga delarna når gränsen för stabiliseringsfunktionen.
Det betyder att vid avsiktlig rörelse, som när man panorerar finns flera olika möjligheter, varav inte alla är lika för alla system för stabilisering:
En del system kan känna av att man gör avsiktlig rörelse och stänga av stabiliseringen automatiskt. (Den bästa lösningen)
-En del system har en inställning för panorering och kompenserar då enbart skakning i vertikalled. Alla sådana system känner inte av om man tar i höjd- eller tvärformat (porträtt/landskap).
-En del system hämtar förtvivlat nya fixpunkter och motverkar därigenom stabiliseringen, då rörelsen blir mer än dubbelt så snabb medan det anpassar sig för den nya fixpunkten. Dessa system inducerar oskärpa och följer inte motivet, utan i de moment där bilden stabiliseras är det bakgrunden som blir skarp, inte det rörliga motivet. De våldsamma rörelserna när optiken ska hämta ny fixpunkt vid optisk stabilisering kan skada optiken och drar mycket ström från batteriet. (Sämsta varianten)
Videosnutten nedan visar principen för att hämta ny fixpunkt.
Oj, den här biten hade jag missat helt inser jag. Men nu har jag fått bra info och även lite insikt i vad jag behöver läsa på mer om! Tack så mycket båda två!