Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 3522 ggr
Minmilou
0

Fota rörliga bilder!

Känns som om jag aldrig kommer lära mig detta med ISO o allt.. Har nyligen bytt upp mig till en Nikon D600 från en Nikon D3100. D3100 var väldigt enkel med inställningarna osv..jag älskar att fota djur, framförallt hundar! Jag har detta objektiv TAMRON AF SP 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD. Vad ska man ha för ISO vid fotografering av t.ex hundar som springer? Och vad brukar man ha för andra inställningar?

[VSK]
0

Dina frågor finns det ju inget konkret svar på då allt har med belysningen att göra.

Man brukar säga att varje mm brännvidd man har så skall man välja samma slutartid. Tex om du har 200 mm brännvidd så bör du ha söligast 1/200 slutartid.

Men allt har ju mkt med vilket kamerahus (autofokusen) samt hur snabbt fokuserande objektiv man har samt hur pass bra bildstabiliseringen är. Men dubblerar du detta så får du nog en mer rättvis siffra. Alltså 1/400 på 200 mm brännvidd (i snitt).

Sen vilken iso du får då avgör ju ljuset och objektivets egenskaper samt bländarens inställning och slutartiden.

Du får nog helt enkelt prova dig fram vilken iso ditt kamerahus orkar med med ditt objektiv för okej bilder.

Hellre lite brusig bild än rörelseoskärpa enligt mig. 

Gissningsvis utan att veta nånting om omständigheterna så skulle jag tro att du bör ligga på nånstans mellan 1/300 och kanske 1/800 sekund beroende på din kameras egenskaper, objektivets brännvidd, ljuset och hur snabbt vovven rör sig samt hur stabil du är på följa hunden med kameran.

Bara prova dig fram. En inställning på ett ställe lär nog inte funka på ett annat ställe.

Inkanyezi
0

Det beror ju på hur mycket ljus som finns vilken ISO-inställning som är mest vettig. Men du bör sikta på att ha slutartider kring 1/1000 sekund när hunden springer, och den här årstiden står solen aldrig särskilt högt, så du får antagligen dra upp ISO en hel del, jag skulle gissa på 1600, men det kan behövas 3200.

Tänk på att när det är snö behöver du exponera mer än vad mätaren visar, och om du använder automatik ska du kompensera med ungefär +1. Kolla om du kan använda läget A (bländarförval) och ställ bländaren på största (4). Så kollar du vilken tid kameran ställer in, och om tiden blir kortare än en tusendel kan du minska ISO eller dra ner bländaren ett steg. Om tiden blir längre får du öka ISO, och din kamera ska kunna leverera nära brusfria bilder vid 3200. Det går bra att öka till 6400 också om du behöver för att få en slutartid av 1/1000 med pluskompensation ett steg. 

Om du tar med tider omkring en tusendel och följer rörelsen bör du stänga av stabiliseringen.

hydman
0

Detta är ganska enkelt, gör så här:

1 fotografera på största bländare (i ditt fall då även på kortare brännvidd)
2 välj den slutartid som är tillräckligt kort (men inte kortare) för att bilden ska bli skarp (går utmärkt att prova sig fram)
3 Sätt ISO så högt det måste bli för att bilden ska bli korrekt exponerad 

De enda variabla parametrarna i detta fall är slutartid och ISO. Dessutom har slutartiden prioritet. Vill Du kan Du sätta kameran på auto-ISO för att testa. Men jag tror Du lär Dig mer på att göra det själv. 

Blir bilden för brusig/ISO:t för högt så har Du i princip ett fåtal alternativ:

Fotografera i bättre ljus (byt plats eller tid alt ljussätt)
Skaffa ett objektiv med högre ljusstyrka
Skaffa en kamera bättre med bättre förmåga att hantera brus

Inkanyezi
0

Jag drog lite på smilbanden där på den sista meningen från Hydman:
"Skaffa en kamera bättre med bättre förmåga att hantera brus"

Inte för upprepningen av "bättre", utan för att det för närvarande inte finns någon kamera som brusar nämnvärt mycket mindre, och det kommer antagligen att dröja ett tag innan det kommer någon. Skillnaden mellan de senaste FF-kamerorna är hårfin, och om det blir brusigt beror det troligen på att man har underexponerat. 

Brus är överskattat som problem. Det dynamiska omfånget är viktigare, och vad som begränsar hur högt det är lämpligt att ställa ISO.

D600 har åtta stegs dynamiskt omfång vid ISO 12800, och det räcker, om man är noga med att exponera rätt.

hydman
1

Inlägget ska kanske främst uppfattas som en generell och lättfattlig guide. Oavsett kamera och dess unika egenskaper så är det just dessa tre alternativ som står till buds. Både idag och högst sannolikt även i framtiden varför inlägget är relevant även för denna kamera. 

Att nu inlägget uppfyller flera syften gör det ju inte sämre. 

Brus är inte överskattat som problem. Däremot är förmågan att hantera det synnerligen underskattad.

Minmilou
0

Tack för svar, nu fattar jag nog lite mer :p Tack!!!