Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1748 ggr
mihe
0

Varumärkesnamn???

Funderar på att skriva ett s.k.varumärkesnamn på bilderna och som signatur. Namnet i sin tur skulle sen bli det namn jag namnger det företag jag tänkt starta upp så småningom. Med syfta att kunna köpa och sälja lättare. Bör jag registrera namnet först innan jag börjar använda det på mina foton t.ex.? Går det förresten över-huvud-taget att registrera/skydda bara ett varumärkesnamn?

(Några här skriver något annat en sina namn på sina bilder om jag inte minns fel men minns inte vem/vilka nu?)

MelvinClark
0

Det enklaste med tanke på att ev kunna sälja bilder i framtiden är att du registerar en enskild firma, på detta sätt skyddar du också namnet på firman/varumärket. Enskild firma kan du ha som en del av din vanliga deklaration.

Niklas
0

Glöm inte att registrera eventuella domännamn också. Det tycker jag är bland det viktigaste att skydda.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MelvinClark
0

Niklas har helt rätt och detta är inte heller så dyrt.

Melvin

Niklas
0

Jag vill till och med påstå att det är billigt nu. Många kostar under hundralappen per år.

Vänliga hälsningar

Niklas

mihe
0

Jaaa smart, enskild firma. För det är väl inte så himla dyrt idag?

Domän ja, jag har en registrerad på mitt efternamn redan men ska forska i det oxå.

Tack för tipsen!

Niklas
0

#5: Det var varumärket jag menade att du ska skydda. Det vore tråkigt om någon annan tog det.

Vänliga hälsningar

Niklas

P.S. Nu är du inne på frågor som du förmodligen kan få bra svar på i http://startaeget.ifokus.se/ :-)

mihe
0

Ska registrera enskild firma. Verkar vara det enklaste för att skydda namnet bl.a.

Tack för alla tips Glad

Fotord
0

Skriv gärna hur det går. Jag har gått och funderat på det i ett år nu…

Limpan4all
0

Tänk bara på att namnet på din enskilda firma bara är skyddat i ditt eget län. Vill du ha ett skydd som sträcker sig längre behöver du ha ett AB. Dock så är det jättebra att "ta" namnet även som domännamn, ingen skulle väl komma på tanken att registrera ett företagsnamn där domänen redan är upptaget.

Niklas
0

#9: Jo, det finns fortfarande de som gör det.

Vänliga hälsningar

Niklas

mihe
0

Jag ska registrera enskild firma om några månader. Jag har beställt ny kamera så kassan blir tunn ett tag fram över och för att skydda firmanamnet i fler län en det jag bor i (i mitt fall sthlm) så kostar det 800:- st. extra/län. Själva registreringen kostar 1000:-.

Vad gäller domän så köpte jag i våras en domän med mitt efternamn så det känns inte aktuellt ännu. Jag får se framöver.