Canon eos 400d
Har köpt en Canon eos 400 d och har börjat fota rätt friskt. Vad jag inte har inte har koll på är vad vad ska ha för inställningar på kameran vid vissa tillfällen men det kanske man lär sig med tiden eller ? Har testat en massa olika. Har någon ett tips på ett objetiv som komplement till standardobjektivet som följde med. Fotar mycket simtävlingar, mina hundar, natur. Tyck till om min bild !
/Niclas

Fin bild, du kan ju börja med lätta inställningar, såsom om du fotar simtävlingar så har du på sport-inställningen osv. Du kan avancera lite mera när du lärt dig kamerna bättre :)
Ok Tack för tipsen !

Man behöver veta vad slutartid och bländare gör och hur de fungerar tillsammans. Att testa olika inställningar utan att ha en plan eller vision om hur man vill att bilden ska bli tror jag inte man lär sig något av.
Läs lite om grundläggande fotografi på nätet, så kommer det mesta ge sig när du väl vet vad som går att förändra, och hur det ser ut på bild.
www.fotosidan.se tex har artiklar om sånt.
Din kamera klarar mycket mer än vad "kit"-objektiven" levererar. När du gått igenom den första fasen som #3 ovan tipsar om så tycker jag att du skall investera i objektiv med högre ljuskänslighet. Om budgeten är begränsad så hittar du dem hos Tamron eller Sigma. 2,8 är ett magiskt bländarvärde som levererar näst intill proffskvalitet efter lite övning. Kika gärna på ett urval av mina bilder med sådan utrustning (obs - bilder fortfarande på amatörnivå).
När sedan "proffsbilderna" börjar reflektera i din sökare så är Adobe Photoshop Lightroom ett underbart fuskverktyg som ytterligare höjer kvaliteten i dina bilder från 1) medioker -> bra ELLER 2) bra -> underbara bilder!
Lycka till
Benke

Grattis till en bra kamera )) och mycket bra bild på doggen!!
// Tomas

Här är en bra artikel att utgå ifrån. Sedan kanske du ska gå en kurs. Bild och foto har kurser för att ta kontroll över din kamera.

Jag köpte nästan direkt ett tramron 28-75mm/2.8 till min Eos 400d. Kostar rätt lite plus att det blev mycket bättre bilder än kitobjektivet. Skarpare, och betydligt lättare ta kort i dåligt ljus.