Närbildslinser
Hejsan allihopa här på foto.ifokus.se.
Jag undrar om det finns någon där ute som har använt närbildslinser. Frågan lyder, hur används dem? de har +1 +2 +3 osv i styrka. De kan kombineras men hur? måste man sätta +1 på kameran +2 framför och +3 eller kan man blanda?

det är bara att blanda har jag för mig. fördelen är att de inte stjäler ljus som mellanringar elle macro gör
Jag har funderat på att köpa en närbildslins.
Är det någon som vet vilka storlekar som finns och vilken ni kan rekommendera!!
Vill ju inte köpa grisen i säcken. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Hur är kvalitén (resultatet på det man får) på linserna i förhållande till en ex en mellanring? Jag vet att Cokin har det i sitt sortiment.
Hälsningar
Robert
Jag har försättslinser, men inte fotoat så mycket med dem att jag kan säga nått om kvaite o resultat, tycker det funkar bra i alla fall. Vad jag vet så spelar det ingen roll hur man kombinerar dem. Men sätter man ihop fler än två kan man få reflexer och något sämre skärpa, har jag läst…

#4, skulle du inte kunna lägga ut bilder, med, utan, kombination med linser, på något föremål.
Hälsningar
Robert
oj… Jag har nog inte nått att bidra med, jag har ju inte använt dem så mycket, nästan inget faktiskt :-) jo några bilder har det väll blivit men mest analoga. Men sommar skall jag ut o testa mer macro, med stativ. Med mina krav så har inte jag märkt nått av oskärpa och reflexer i alla fall, inte med tre linser heller. Vet inte om det är självklart, men har man linserna på går det bara att ta närbilder. Men som sagt jag är absolut ingen expert på detta.
Linserna 1-2 för långa brännvidder och 3-4 för korta har
jag för mig. Börja med att prova dig fram och jämför
resultaten. Du bör naturligtvis ha ett macroobjektiv.

Här är en artikel om närbild/macro, en bit ner står det om närbildslinser.
#7 Närbildslinser är väl gjorda för vanliga objektiv vad jag har förstått, men det går kanske lika bra med macroobjektiv.
Jag har tagit lite bilder med närbildsfilter och kan väl säga att resultatet blir sådär om man tar med för stor förstoring.
Tror att ett riktigt macroobjektiv är mycket bättre men har inte haft tillfälle att prova något sådant ännu.
Dessa bilderna har jag tagit med x1 x2 och x4 separat eller i olika kombinationer.
http://bilder.zpookey.com/testbilder/
Och denna bilden har jag tagit med x2
http://bilder.zpookey.com/cyberhouse/laphroaig2-640x480.jpg

#9, snällt av dig att dela med dig utav dina erfarenheter. Jag är övertygad om att dina bilder kommer att hjälpa dom som är ute efter liknande linser.
Har du högupplösta bilder uppladdade, för det tar rätt lång tid att ladda bilderna?
Hälsningar
Robert
Nej de är inte speciellt högupplösta…men däremot förladdas ALLA bilderna för att det ska gå fort att bläddra.