kameraväska på flyget?
Måhända jag har frågat detta tidigare, men mitt minne sviker. Jag kommer att åka till Australien i februari (bokade biljett idag :o)), men jag glömde fråga ifall man får ta med kamerautrustningen på flyget (alltså bara ryggsäcken med kameran + objektiven). Jag tycker och tror det borde vara tillåtet, är det nån som har erfarenhet?

Det beror på vikten. Personalen på SAS sket fullständigt i hur mycket värde det låg i min utrustning när jag flög från Stockholm förra sommaren. Så jag fick fördela vikten på vikten på min familj. Efter säkerthetskontrollen fyllde jag väskan på nytt.
Blir din väska för tung, så se till att ha stora fickor på din jacka så du kan lägga extra vikt i jackfickorna. Kameran kan du ex hänga runt halsen.
Trevlig resa!
Hälsningar
Robert

Inga problem alls. Själv var jag i just Australien och Nya Zeeland för c:a 3 år sedan och Dubai i år och jag har altid just hela min kamerautrustning som handbagage och det har aldrig vållad mig några problem.
Trevlig resa !!
Bertil
Jo, jag tror inte det ska vara något problem. Jag har haft med mig min systemkamera på flygplanet, dock öppnade de väskan för de trodde att mitt ministativ var en penna eller något vasst, men det var det inte, så inget mer med det.
Tack för tipsen! När man reser såhär pass långt så vill man ju att allt ska klaffa. Nu har jag ju inte lika maffig kamerautrustning som Robert ;) men visst väger väskan en del. Säkerligen måste man öppna väskan i säkerhetskontrollerna nuförtiden, när jag flög till helsingfors grävde dom igenom min sminkväska för den såg tydligen misstänksam ut :o
Jag har läst att man får ha med sig ett handbagage + kameraväska men frågan är om de skulle gå med på det i mitt fall… Min kameraväska är en tung ryggsäck. Har dock alltid tagit kameran + tillbehör som handbagage. Hittills aldrig några problem men jag har mer utrustning nu än när jag flög sist fast skulle säkert inte ta med allt..
Nyfiken: var i Australien ska du resa och hur länge? Vill alltid tillbaka dit men det lär dröja ett tag. 2-åring, barn i magen och nyköpt hus…
#5, jag kommer mestadels att vara i området runtomkring Brisbane, kommer hem den 22 juni, så ca 4,5 månder kommer jag att vara där. Men givetvis ska jag ju resa runt så mycket jag bara kan - och ta foton :o)
Jag glömde ju bort att jag högst antagligen kommer att laptopväskan med också, får man verkligen ha så mycket handbagage? Kameraryggsäck, laptopväska och sedan en vanlig handväska? *gulp*
#7 Jag tror inte det spelar någon roll hur stor plats väskorna tag, sålänge de inte väger över maxvikten för handbagage.

#7 Vissa flygbolag är stenhårda på att man bara får ha en väska som handbagage. Råkade ha två små väskor till handbagage när jag skulle åka ifrån stansted, de överskred ej maxvikten men blev stoppad innan säkerhetskontrollen och hänvisad till att checka in en av mina väskor. Jag började argumentera och sa att de är ju små och obetydligt att de är 2. Fick ett snäsigt svar
-"Mister you have three and you are only allowed one bag!
-Three this is one and two bags?
- But that bag you have in your hand aswell. (pekar på en 2 hektos godispåse i min hand)
Så jag gick skrattande därifrån stoppade godispåsen i fickan och hittade en snäll själ som skulle med samma flyg som bar mitt ena handbagage genom säkerhetskontrollen.
Så mitt tips är att kolla med flygbolaget du ska resa med, de har nog bestämmelserna uppskrivna på hemsidan annars är det ju bara att ringa dem.
P-A
Min pappa's kamera pajades totalt när han inte fick ha med den på planet. Helt krashad ._. dock lite dålig kameraväska.
Så ush, jag hoppas du får ta med den på flyget…
#9, usch då vilken historia! :( Jag kommer att åka med Finnair och Quantas, ska kolla upp vad dom säger om handbagaget.