Whiskybilder till ny sajt!
Hej på er!
Vi sitter och försöker hitta bra bilder till en ny sajt om whisky, och undrar om det är någon av er som skulle vara intresserad av att bidra med era alster eller skapa något speciellt för detta syfte.
Vi letar efter en bild som kan symbolisera ordet whisky, och bilden behöver inte nödvändigtvis bestå av ett glas med innehåll, utan egna tolkningar uppskattas.
OBS! iom sajtens inriktning och värdens preferenser så uppskattar vi om ni inte har is i whiskyn. :)
MVH
iFokus genom Pelle
Eller ännu värre täljsten. Då kyler man ju ned utan att få den, i många fall, smakförhöjande utspädningen.

Jag slog upp lite äppeljos så mitt på dagen och tog en bild med en kompaktkamera, bara för att utgå från något. Din önskan är rätt bred Pelle, det skulle underlätta om du kunde berätta i vilket sammanhang den skulle användas till.
För tillfället har jag inte rätt utrustning, men det var lite kul att ta en bild lite snabbt.
Hälsningar
Robert

#2 Guld och svart är ljuvliga färger.

Robert, bilden skall användas till sajtens huvud först och främst. Tanken är ju att den, precis som de andra sajthuvudena, skall visa vad sajten handlar om, och skapa en känsla kring sajten.

Pelle, jag tror att det är bäst att jag sticker till Skottland för att få lite inspiration, kan du skicka flygbiljetten till mig?
Robert
#2 Verkligen snyggt!

Jag måste säga att jag tycker Roberts foto var väldigt talande för whiskyn, men man bör kanske inte ha ett specifikt märke synligt. För sajten välkomnar väl alla whisky fantaster kan jag tänka mig. Men annars tycker jag texten bredvid flaskan stämmer in på vad de som älskar whiskey i min närhet försöker få fram.
Japp, bara lite spånande från min sida.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5 :-)

Fin bild!!
Och kul att det jobbas på en Whisky-sajt. Oban är min favorit. :)
mvh
Oskar

*Asg* Jag är alla whisky fantasters fasa- De enda gånger jag dricker whisky är med o´boy i. Inte så poppis här hemma kan jag säga när jag och kompisen mixtrade med gubbens Chivas Regal.
Audiatur et altera pars

Robert, la biljetten med posten när jag gick på lunch. Om den inte skulle komma fram så får du skälla på brevbäraren som stulit din biljett ;)
Fler aspiranter på "whiskyfotograf extraordinaire"-titeln än Robert?
Gillar bilden du tog, men vill se mer av drycken. tror att perspektivet kanske inte skall vara uppifrån?
OT: Min fru brukade snatta de ädla dropparna från sin far och blanda drinkar med. För att dölja stölden fyllde hon på med… TE!
Laphroaig Earl Grey! Mums!

Pelle, är det fortfarande aktuellt?
Igår fick jag min kamera och jag skulle kunna ge projektet ett försök.
Hälsningar
Robert

Mycket snyggt Robert, gillar nr 1 och 3 bäst tror jag. Vackert mustigt färgspel och skärpa. Vad kör du för lins?

#17, tack för kommentaren. Jag har funderat lite på webbilden och hur formatet är här högst upp. Kanske jag ska tänka till lite mer och göra om bilden.
Jag var i tygaffären i går och handlade lite bakgrunder. Hittade fräcka nylontyger som man kan ha till bakgrund. Ljussättningen är ficklampor och en bordslampa. Kamera på stativ och jag har en trådutlösare för att inte för röresleoskärpa. Det är inte lätt att få det snyggt.
När jag fota så använde jag mig utav 60 mm macro 2.8. Ett utmärkt porträttobjektiv också, motsvarar för mig 96 mm. Kan rekommenderas!
Hälsningar
Robert
Själv använder jag mig av den gamla normalen 50/1,8. Den bästa och billigaste linsen jag någonsin haft. Macroobjektiven har också blivit mycket rosade för deras linser. I alla fall Nikons. Kostar en liten slant dock.
Jag (och frun) har haft lite funderingar på att köpa in lite studioblixtar för in situ porträtt så man slipper knalla ned till fotoklubben och använda deras. Några rekommendationer och tips?
Jag är ledsen för att jag kapat tråden här…

Trådkapning är vi rätt vana vid, fotord. Känns som att de flesta av oss gör det titt som tätt. Helt OK mao.
Robert, tycker att de ser härliga ut, med nr 1 som favvo. (det får mig att vilja gå på en tidig after work iallafall ;)
Dock skulle jag vilja se en lite varmare bakgrund. förgrundens (glasets) värme tas ned/kontrasteras lite hårt mot den ganska kalla bakgrunden. Tipsar Staffan och Jesper om att de finns här.
Robert, jag gillar din bild på flaskan. Mycket snyggt!

Superläckra bilder! Jag är imponerad.
Oskar

Riktigt snygga var dom. Gillade nog bilden på glaset bäst.
Audiatur et altera pars

Bra bilder Robert. 1:an är bäst. Bra lyster i glaset. Lite för mycket ljus i ovankanten som drar blicken till sig. Nackdelen med bilden är att den egentligen inte säger något om innehållet i glaset. Visserligen ett whiskyglas…Ur den synvinkeln är flaskan bättre. Antibodys lutning gjorde bilden ännu bättre.

Är det bilden som ligger överst på var sajt som är aktuell? I så fall är det en väldigt avlång bild som efterfrågas.

det är bilden längst upp, men huvudsaken är ju att man har de olika elementen att jobba med, bilden i sig behöver ju inte vara 840*120 pixlar. Annars så är det ju bra att ha ett bildarkiv som man kan använda för att illustrera artiklar och dyl.

Tack för feedbacken, suger åt mig allt det jag får!
Anledningen jag inte valde att luta flaskan var för att den skulle passa in högst upp. Men sedan när jag kikar på hur formen är 840*120 så passar bilderna inte direkt in dit.
Robert
Tjena hejsan….
Jag är ny här och satt och skummade igenom forumen när jag såg att ni tog foto på whiskyflaskor.
Själv gjorde jag det för ett tag sedan och bilderna blev tydligen så bra att Laphroaig köpte mina bilder.
Dels som nedladdningsbara skrivbordsbilder samt originalen som de skulle ha till tryck.
Vill ni se bilderna så finns dom i lite mindre format här:
http://bilder.zpookey.com/cyberhouse
Hoppas att ni gillar dom.
OBS!!! Bilderna får inte användas utan både mitt och Laphroaigs medgivande eftersom att de köpte publiceringsrättigheterna.
Hmm…letade efter en knapp för att ändra inlägget men det fiinns tydligen inte…eller så är jag blind.
För de som undrar om ljussättningen på bilderna så är den enda belysningen två stycken värmeljus och en slutartid på c:a 17 sekunder….att kameran står på stativ behöver jag nog inte säga :)
Kameran är en Canon EOS350D.
zpookey, jättefina bilder :) Vad hade du för objektiv? *nyfiken*
På bild 1 och 2 använde jag ett Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM med närbildsfilter +1 eller +2..kommer inte riktigt ihåg.
På bild nummer 3 använde jag ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM utan något filter.

zpookey, härliga bilder och snällt av dig när du delar med dig om hur du har gått tillväga. Med rätt enkla saker så kommer man långt och dina bilder är tydliga exempel på det.
Härligt att ha dig med här!
Robert

Bara en idé:
Kan man inte ta en bild när man häller (på "strålen", ni vet), och kanske roberts bild nummer 1 bredvid…
Har ingen wisky hemma, och om vi skulle haft skulle väl morsan tyckt att det var lite… ifall jag skulle hälla upp bara så där… ^
^

En hel del bra bilder, och en hel del helt fria att använda.
Ta en titt på http://www.sxc.hu
Man måste visserligen vara medlem för att ladda ner högupplösta, men det är ju gratis!