Fujifilm x100
Hej
Var ute och gick ltie häromveckan, när det var så där larvigt kallt (-18 på sina ställen här i storstan). Tog ett par bilder med min fujifilm x100, men efter ett par bilder så tvärdog den helt. Tänkte först att det var batteriet som inte orkade med kylan, men efter en helg liggandes hemma inne i värmen och batterierna nyladdade, så är den fortfarande död. Jag köpte den begagnad och det finns säkerligen inte garanti kvar. Men ngn som har tips på hur man ev skulle kunna skrämma igång den, ngn knappkombo eller så?
Här en länk till manual finns på slutet en del tips om kameran dör. En del kameror har ett litet batteri som backup men ser ingen info om det. http://www.fujifilm.se/userfiles/broschyrer/kameror/proffs/x100/finepix_x100_manual_01.pdf
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Hade du testat med flera batterier i kameran eller bara ett?
Kan vara elektroniken som gett upp i värsta fall. Detta hände med min Canon EOS 550D (den gick sönder efter fotande en vinterdag på isen). Efter detta så blev det Pentax.
Hoppas kameran vaknar till liv efter de tipsen Taggeman länkar till.
Svårt att veta. Ett friskt batteri hade förstås varit bra att testa med. Bor du i Nordvästskåne kan du få komma över och låna ett. X100 har vad jag vet bara ett känt fel och det är bländaren som fastnar i bländare 2.
Tack för tipsen. Har dock testat m 2 olika batterier, bägge laddade t 100%, så det är nog elektroniken som lagt av.
Tack för tipsen. Har dock testat m 2 olika batterier, bägge laddade t 100%, så det är nog elektroniken som lagt av.
Fasen vad surt 😕
Måste pinsamt erkänna att man tydligen kan stoppa i batterierna lite hur som helst. Det finns en avfasad långsida på dem, men det struntar kameran totalt i, vilket resulterar i att man kan vända dem fel. Vilket jag naturligtvis gjort. *skäms*
Men, taskigt designad produkt, det skall ju inte gå att sätta batterierna fel, har jag aldrig råkat ut för på ngn annan kamera ngnsin vad jag kan minnas.
Skönt att problemet var så pass enkelt.