Vad behöver jag för modell fotografering
Hejsan
Jag undrar vad för objektiv som kan vara bra att ha vid modellfotografering. Även tacksam för lite tips om studiomaterial som jag kommer behöva.
Budget ligger på ca 60.000kr
Kameran som kommer användas är en Canon EOS 1D Mark 3.
Tack så länge!
Med vänliga hälsningar
Rasmus
Jag kör ofta med ett långt tele (70 - 200 millimeter). Men beroende på vilken typ av bilder du vill ta kan andra objektiv vara användbara också.
Vad menar du med studiomaterial? Bakgrunder, blixtar och sånt?
Vänliga hälsningar
Niklas
Ja, precis. Skall bygga upp en studio från grunden. Behöver lite tips och idéer.
Oj, det kan bli hur mycket som helst. Börja med en blixt och lär dig hur ljuset beter sig. Sen kommer du att märka vad du saknar för att göra bilderna bättre.
Vänliga hälsningar
Niklas
70 - 200 millimeter som Niklas skriver om är riktigt tungt att hantera. Satsa på ljusstarka EF-objektiv. Börja med ett 50mm f/1.8 EF-ojektiv och lägg till en början zoomen i benen.
Reflexskärmar: www.madeco.se har "billiga" lite-panels som du kan använda som reflexskärmar mm. Samt att du kompletterar med någon reflexskärm som du kan handhålla för att lätta upp skuggor.
Ljusstativ: Satsa på luftdämpade stativ ex manfrotto. Är de inte luftdämpade och det är dålig låsanordning på stativet kan du få en aha-upplevlse när blixten dunsar ned i ändläget, kan bli en dyr upplevelse.
På www.cyberphoto.se har de nu någon kampanj på Elinchrom blixtpaket, BX400.
Radiosändare: Utlösa blixtarna med hjälp av Elinchrom skyport eller PW-sändare dock dyrare och mer robusta. Köper du Elinchrom skyport universel kan du även utlösa ex 430/580 blixtar dock utan E-TTL. Du kompltterar då med en PW-MHSF1 miniphone to hot shoe female, se Roberts blog. Fungerar säkert också med PW.
Du kommer annars riktigt långt med 2-3 blixtar, Canon 430/580-blixtar, och reflexskärmar. Då kan du även lätt köra on-location.
//Stefan

För att göra kameran rättvis mot optiken så bör du inte köpa något utan L-beteckningen på. Möjligtvis Canons 50mm 1,8 undantaget.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson