Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1161 ggr
Yeahsussu
0

förstoring av bild

Tjenare. Jag har en kund som vill förstora upp en av mina bilder till 70x110 (i canvas), nu undrar jag hur bildkvalitén blir? Har aldrig förstorat upp så pass stort. Har Canons 350D med 8 mpx. Själva bilden är endast kring 2 MB stor.

Var det så att man nånstans i Photoshop kan behandla bilden så att kvalitén inte rubbas så mycket när man ska förstora upp dom mycket? *ute och cyklar kanske*

Yeahsussu
0

upp, vet någon?

Carlton77
0

Det går att förstora en bild rätt rejält utan att ta för mycket på kvaliteten. Det gäller bara att man förstorar med 110 % flera gånger. Då tappar du inte så mycket i bildkvaliteten utan kan få upp bilden till rätt storlek.

Mvh Marcus

fotokrafs
0

#2 Det låter mysko, jag tycker det borde vara tvärtom.. att det blir "avrundningsfel" om man skalar upp en bild fler ggr än en. Fundersam

fotokrafs
0

Jag har inte själv PS, men som sagt det låter mysko för mig.. Här var en länk till moderskeppet, om att förstora. 

http://www.moderskeppet.se/photoshop/presenter/forstora.php

Carlton77
0

#3 har inte testat det själv men det var en som jobbar som lärare i bildhantering som sa det till mig. Hon hade tagit ett vanligt litet kort. Såna man tog i skolan när man var liten och scannat in den och sen förstorat upp den till A3, skrivit ut den på en vanlig skrivare och resultatet blev kanon.

Tror det har att göra med att PS försöker fixa till bilden och ökar man bara lite i taget så blir bilden inte pixlig.

Yeahsussu
0

Så spelar stoleken på bilden nån större roll här när den ska förstoras upp till tavla så pass stort? Blev lite orolig när bilden endast är mellan 1-2 MB. Är det ett måste att förstora upp bilden flera gånger i datorn?

rockphoto
0

En jpg tappar ju i kvalitet vid varje omsparning. Hade man vetat innan att bilden slkulle levereras stor så kunde man ju ha plåtat i RAW format och gjort en tiff tex. Man ska ju helst enbart föminska all försatoring tappar något.

pellepiano
0

Hur stor plats en bild tar på hårddisken beror helt och hållet på vad den innehåller. Moln tar liten plats, sand tar jättemycket. Beror på hur mycket detaljer det är.

Under Image Size kan man ändra både Upplösning och mått på bilden.

Hur mycket man kan förstora beror på betraktningsavstånd.

Jag har hittils bara testat med 50x70 från min 350d, men det blev verkligen över förväntan bra.

iboat
0

Att förstora i flera steg tror jag inte blir så bra. Använd bikubisk omräkning i PS eller ännu hellre "Alien Skin Blow up" - en plugin till PS som gör jobber mycket bra. Jag använder det när jag tillverkar fototapeter. Slutfilen brukar bli ca 400 mb.

pyrst
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varfor maste du forstora overhuvudtaget? Ta bilden som den ar till den som printar och be dem fixa den. De vet sakert vad som ar bast for bilden. Att trycka pa canvas ar ju inte som att bestalla en rulle fran Lofoto - de kan sakert guida dig i processen.

Jag har en 6 mpx canon och har tryckt upp en bild pa en orkide pa en canvas som ar 50 bred, 75 hog. Blev jattebra! Gjorde inget med storleken - fixade farger o bakgrund i photoshop tills jag var nojd o sen skickade jag den, i den storlek den var, som jpg till killen som tryckte ut den.

Carlton77
0

#9. Har kollat vidare i det jag sa innan och det visar sig att en rätt så duktig photoshoppare vid namn Scott Kelby säger att det genom att bara öka storleken med 110% i taget gör att photoshop lyckas lägga till pixlar på rätt bra sätt vilket gör att man kan förstora bilder riktigt mycket.

Men som sagt. Jag har inte testat själv men jag litar på Scott Kelbys ord när det gäller Photoshop. Räcka ut tungan

Mvh Marcus

Carlton77
0

Kanske skulle säga att du ska skriva in 110% alltså en ökning med 10%.

Bara så det inte blir missförstånd.

//Marcus

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Det tar ju ett par minuter i Photoshop att göra en jämförelse, säkert kortare tid än att göra nya inlägg =)

Här är ett exempel. En med 110% metoden och en bild med vanlig förstoring. Vilken som är vilken får ni avgöra.

fotokrafs
0

#13 Jag har inte PS så jag tyckte det var kul att se en jämförelse. Hur såg orginalet ut? Hur mycket är det förstorat?

pellepiano
0

Det är tio omgångar med 110%

iboat
0

De flesta som trycker superformat använder "Alien Skin Blow up" eller "Genuine Fractals" för att blåsa upp bilderna till storformat.

Jag har inte testat att förstora i många steg men det ska jag göra.  Matematiskt borde det inte bli bättre eftersom samma algoritm används kanske tio gånger i stället för en.

Specialprogrammen för förstoring är med all säkerhet bättre.

Jag ska göra ett test som jag lägger upp här snart.

Carlton77
0

#16. Jag ska ju säga att det gäller att bilden i grunden är bra för precis som du säger så ökar ju även de områden i bilden som är dåliga.

Mvh Marcus