Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1207 ggr
Emlielki
2016-01-01 19:15
0

Objektiv till Fullformat?

Jag har till min yttersta glädje fått en 5D mkII i "julklapp", men har nu stött på problemet att endast ett av mina objektiv (50mm) passar eftersom jag inte hade fullformat tidigare.
Därför skulle jag uppskatta alla tips på prisvärda objektiv till fullformat som inte rensar bankkontot helt, under 10.000kr helst. Det jag främst är ute efter är "zoomobjektiv" av diverse slag, men även fasta brännvidder är av intresse.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Rosino
2016-01-01 20:06
0

Tamron AF SP 70-300 4-5.6 Di VC USD är i mitt tycke en prisvärd och bra telezoom. Av fasta objektiv kan Tamron AF SP 90/2.8 Di VC USD Macro rekommenderas.

uffelarsen
2016-01-01 21:34
1

Grattis till en riktigt fin kamera, Mitt tips till dig är att inte bli frestad att köpa något  "billigt" objektiv bara för att du "måste" ha det nu,  Spara dina pengar och känn efter vad det är du behöver ,  vad brukar du fotografera ?  behöver du något som kan ge dig fina bilder i dåligt ljus osv osv,  Jag har köpt optik som kostade en smärre förmögenhet och fick sälja det billigt för det var rena skiten till det som jag skulle ha det till,  Det var ett nikon 80-400 f4.5-5,6 av den förra generationen  jag tror jag betalade runt 17000 och fick 9000 för den när jag sålde den, efter det lärde jag min läxa och har inte gjort fler misstag på den fronten. När du har hittat det som du tror du behöver så kolla upp det ordenligt på nätet olika recensioner osv.  Ta med din kamera till någon fotobutik för att testa objektivet du vill ha så får du ett hum om det är det som du söker. Lycka till :-)  OBS! mitt inlägg har inte med ovan inlägg att göra ang billigt eller skitobjektiv, Tamron 90 f 2,8 är ett "plastigt" men otroligt bra objektiv , jag har haft ett och var supernöjd med det.

denstore
2016-01-01 23:14
0

Canons EF 85/1.8 är ett väldigt trevligt objektiv. Mitt absolut bästa objektiv är EF 135/2. Av normalzoomarna jag haft är 24-105/4L väldigt trevligt, särskilt som begagnat.

Emlielki
2016-01-01 23:38
0

Tack för era förslag, jag ska kolla upp dem lite närmare.

#2 Just nu fotograferar jag lite av allt, har väl inte riktigt hittat min nisch. Men faller ofta tillbaka på hästfotografi och porträtt av olika slag. 50mm funkar utmärkt för porträttfoto, så den delen är väl täckt för tillfället, det är därför jag är ute efter ett lite mer ombytligt zoom för hästfotografering..
Har tidigare fotograferat med 550D och då haft Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 IS som zoomobjektiv. Men den passar inte till 5Dn så det är den jag är ute efter att ersätta och då även helst uppgradera, så att säga.

Jo, jag har uppfattningen att tamron gärna har en lite plastig känsla, men ändå levererar helt okej.

Ös gärna på med mer förslag så att jag åtminstone har något att utgå ifrån :D

/ Line Kinnari

hydman
2016-01-02 08:24
0

Jag tror inte, som jag skrivit tidigare, att det är ett måste med tele för att fota hästar. Det finns nåt inlägg av mig med länkar till intressanta inlägg om detta i någon annan sträng på forumet. 

Men ändå:

du kan säkert hitta EF 70-200 f/2.8 begagnat eller EF 70-300 f/4-5.6L IS USM om du vill ha längre.

hydman
2016-01-02 08:26
0

Här finns inlägget. 

Vill fortsätta dra parallellen till friidrott. Hur många långa gluggar hittar Ni i denna film? 

Rosino
2016-01-02 09:22
0

Jag säger inte att de objektiv jag föreslog ör de bästa, men TS ville ha tips på prisvärda objektiv som inte är alltför dyra, och jag tycker det kan vara värt att titta på dem 🙂 Bägge de här har fått Guld Toppklass i cyberfotos tester och bra recensioner på många andra ställen. Man kan utgå ifrån att man får bättre objektiv om man köper t.ex ett ljusstarkt L objektiv från Canon, men då är prislappen en helt annnan. Jag har de två objektiven jag nämnde, samt canons 50/1.4 och 24-70/4-5.6 L IS USM. Jag skulle gärna ha ett riktigt ljusstarkt L-teleobjektiv också, men prislappen och vikten har hittills avskräckt mej. 😉

Rosino
2016-01-02 09:26
0

Canons 400/5,6 kan också vara ett alternativ, om du inte behöver zoom. Det har jag själv också funderat på, men jag ska försöka ge mej till tåls tills jag vet vad jag vill ha… Det är inte så ljusstarkt förstås. Egentligen skulle jag klara mej helt bra med de objektiv jag har, men tyvärr innfinner sig den här "vill ha" känslan alltför ofta 😉 Dessutom är jag lat att byta objektiv.

Emlielki
2016-01-02 15:02
0

#5 Jag vet att man klarar sig fint utan zoom, jag har nästan alltid fotograferat med mitt fasta 50mm, även då hästar. (Nästan alla bilder på min hemsida är tagna med 50mm) Men att ha ett ombytligt zoom är ändå något nödvändigt om man vill fotografera hästar lösa i hage tex, speciellt nu när jag har fullformat.
Ska kolla upp de objektiven du nämnde.

#7 Jag tar emot alla förslag, så ös på bara :D Jo, ett rejält L-tele hade ju varit fantastiskt.. ska bara råna en bank först ;)

Jo, jag har klarat mig finfint på de 2(!) objektiv jag har i 5 år nu.. Men känner att jag nu borde ta steget upp och avancera mig lite :P

/ Line Kinnari

Rosino
2016-01-02 17:55
0

Om du har en bra kamera ( som du ju har) och ett bra objektiv, så behöver du inte nödvändigtvis en zoom. Det går ju bra att beskära bilden med bra resultat om du fotar i högsta kvalitet, och förutsatt att hästarna inte är allt för långt borta. Men man kan ju inte gardera sig för alla situationer, knappast fotar du hästar i hagen som är många hundra meter bort.? Ett 200/2.8, ev med extender, kanske skulle vara ett alternativ?

uffelarsen
2016-01-02 21:36
0

Inte alls ett dumt förslag #10