Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1110 ggr
Klara16
0

Vilket objektiv?

Hej!

Jag kollar runt på olika objektiv till en nikon 3100 men vet inte vad jag ska ha för något. Jag är rätt nybörjare och fotar mest djur (främst kaniner), sport (paddling) och blommor :) Har funderat på något teleobjektiv och Nikkor 50mm f/1.8.

Den summan jag har tänkt lägga är väl mellen 1000-2000 kr.

Vad tycker ni är bäst? 

Vad tycker ni om att köpa begangnat, eller är det stor risk för repor? 

Mvh Klara

JazzBass
0

Är det ett 18-55/3,5-5,6 du har idag? Som komplement till det tror jag en telezoom skulle funka bäst för det du nämner att du vill fota. Ett ljusstarkt normalobjektiv är förstås alltid bra att ha men jag tror du får mer användning av ett tele. 50mm är lite tele på din kamera (hur långt det är ser du om du vrider din zoom till 50mm-läget) men räcker ändå inte så långt om motiven är några meter bort och man gärna vill zooma in dem lite.

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 VR tror jag du kan hitta till ett pris som ryms i din budget, och jag rekommenderar helt klart det före Sigmas och Tamrons förmånligaste telezoomar utan stabilisator som fås för dryga tusenlappen. Avsaknaden av stabilisator är en rätt negativ sak, men rent optiskt är Nikonobjektivet jag nämner klart bättre av min erfarenhet. Inget av dessa är speciellt bra på att följa snabba motiv, men jag tror det ändå skulle funka hyfsat väl för dina behov. Hittar du ett begagnat 55-300 som ryms inom din budget så skulle jag dock föredra det om jag var du. Det lär ha rappare autofokus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus