Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 943 ggr
Anna
0

Nytt ljusstarkt objektiv!

Äntligen har jag hittat ett begagnat,  ljusstarkt telezoom! :)

Har letat efter ett sedan början av sommaren och ikväll bestämdes allting. Valet föll på ett Nikon AF-ED 80-200/2,8D och jag åker och hämtar det imorgon kväll då säljaren finns bara några mil härifrån. Fick det för 4000kr. Priset låg egentligen på 3500kr men eftersom det var många intresserade bjöd jag över och vann :)

Nu är jag riktigt glad och det passar bra att jag köper det nu, då hinner jag "bekanta" mig med det innan inomhusshoven Stockholm Horseshow i december.

Säljaren är jättetrevlig också och pratar på om hur jag ska ta med kameran så vi får prova så det verkligen passar, och att jag får ångra mig utan dåligt samvete osv. Känns superbra!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cavello
0

Kanonkul!

Mandrakonian
0

Hur bra som helst den optiken :-)

Cydonia
0

Var det det med skjutzoom, eller var det det andra? x)
Grattis i alla fall!

Martin
0

Läst mycket positivt om den gluggen när jag nu för fullt håller på att plöja igenom massa objektivtext :o)

Grattis, och vi ser fram emot foton med nya gluggen såklart!

mvh Martin

Anna
0

Tack hörni!

Ja jag har också bara läst gott om den. Inga större minus. :)

#3 Jag är inte 100% säker men jag tror det är skjutzoom. Han formulerade sig lite dumt när han svarade på det nämligen. Får se när jag åker dit imorgon kväll, men mig spelar det egentligen ingen större roll vilken zoomvariant det är!

annaattlid.se

Isak
0

Grattis Anna.! Äntligen fick du din zoom. :)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

jjohhan
0

Kul att du fick tag på en zoom. Jag har haft båda varianterna på 80-200 och varit nöjd med dom. Det är en vanesak hur man zoomar tycker jag. En nackdel med skjutzoomen är att den inte har stativhållare på objektivet.

Bra att ta med kameran och testa, ta gärna bilder på olika brännvidder och bländare och se om du kan få kolla dom på datorskärmen för att se skärpa osv.

Öppna på största bländare o håll upp mot ljuset o se så att den ser ren ut, inuti alltså.

Se så att bländaren fungerar som den ska osv.

Lycka till med ditt nya objektiv.

Johan

Anna
0

#6 Ja äntligen :)

#7 Tack! Jo stativfästet är ju som sagt en nackdel men jag tror inte att det kommer störa mig speciellt mycket faktiskt.

Tack för tipsen!

MVH Anna

annaattlid.se

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hämtat det! :)
Kanontrevlig säljare. Han hade fått ett bud på 6000 tidigare idag men ändå valt att sälja det till mig för 4000!

Grymt fin optik, väldigt tung bara, men längtar till morgondagens dagsljus så jag kan testa det lite!

Har tagit några blixt-provbilder inomhus nu och autofokusen är faktiskt rätt tyst, eller "tyst" kanske är fel ord, men tystare än mina andra objektiv ;) Är redan förälskad i det, helt klart.

Skjutzoom är det också, så istället för att vrida när man zoomar så drar man fram och tillbaka. Trodde det skulle vara svårt att lära sig men nejdå, det sitter redan.

Såhär ser det ut :) Fick en väska + motljusskydd med också. Det ser rätt litet ut men det är riktigt maffigt och väldigt tungt!!

annaattlid.se