Nikon D3300
Hej!
Jag ska snart skaffa min första systemkamera och har ögonen på Nikon D3300 med bildstabiliserings objekiv till. Är det någon här som känner till hur bra denna kameran och objektivet är? Eller har tips på någon bättre helst inom samma prisklass?
Jag vill kunna använda kameran främst till fotografering men vill även ha möjlighet att filma med den. Jag skulle också helst vilja att den har Bluetooth eller liknande så att man kan överföra bilderna till mobilen.
Behöver verkligen hjälp då jag som sagt är nybörjare och inte har så bra koll på kvalitén hos de olika kamerorna på marknaden just nu.
Tack på förhand :)
Jag har aldrig provat den, men jag började själv med en D3100, så denna lär ju åtminstone vara lite bättre, och D3100 var jag väldigt nöjd med!
Men beroende hur mycket du kan lägga ut så finns ju även D5000 serien för någon/några tusenlappar mer, och det skulle jag väl också säga är en instegskamera.
När det gäller filmning så kan i stort sett alla kameror nu för tiden filma, så där är det nog inga problem! 👍
Bluetooth har jag ingen aning om, men wifi har jag för mig att d5000 serien har iallafall.
Men skulle nog tippa på att D3300 är en bra instegskamera, men om det finns något bättre i samma priskategori vet jag inte, kanske på Canon sidan eller några av alla andra märken som finns! Men den du kollar på skulle du nog inte bli missnöjd över. 😉
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Jag känner inte till de senaste "instegsmodellerna" hos Nikon, men spontant tror jag det finns bättre alternativ om kompatibilitet med andra grunkor som telefonen är viktig. Ser du dig omkring efter kameror med lika stor sensor (alltså APS-C) eller ditåt (t.ex. Olympus med sina micro 4/3), får du i stort sett samma bildkvalitet. Som jag ser det finns det inte så många tungt vägande skäl till att köpa en DSLR i instegsklassen längre, utan de spegellösa systemen levererar fullgott resultat i de flesta fallen.
Jag har en Nikon 1 S1 och en WU-1 wifi-adapter, som gör att jag kan överföra bilder jag tagit med S1:an till telefonen med hjälp av en Nikon-app. Men det låter enklare än det är i praktiken. Det funkar faktiskt inget vidare bra alls utan är rätt krångligt, de gånger man ens får kontakt med kameran från telefonen. En bekant lånade wifi-adaptern inför en vandring vid Kebnekajse i somras, men han gav upp den rätt snabbt, och körde på traditionellt vis istället, för att få upp bilderna på nätet.
Har du förresten bekantat dig med Sony QX-1? Jag har aldrig testat den eller ens sett den i praktiken, men det är ett intressant koncept som borde vara högintressant för folk som vill få bilderna genast till mobilen och upp på nätet utan att behöva gå en massa omvägar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#2 jag har också haft problem att hålla kontakten mellan WU-1 adapter och telefon/iPad men fick tipset att slå på flight mode och därefter söka upp WU-1 via wifi och då funka det perfekt. Tappar aldrig kontakten och bildöverföringen går mycket snabbare.