Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1940 ggr
Fickludd
0

Fota människor, i smyg

Hur gör ni?

Jag har alltid haft lite svårt för att fota människor. Tycker inte om att ta arrangerade modellbilder, och ser nån "civil" att man fotar dem så blir de genast spända och konstlade. Att fota i smyg har jag också svårt för, eftersom jag inte riktigt vet vad som känns tillåtet…

Därför har det blivit ont om bilder på människor för mig…

Men alldeles nyss var ett barn med sin pappa, (kan även varit morfar/farfar) och lekte i lekparken utanför mitt fönster, och då kunde jag inte låta bli!

Lite dåligt samvete fick jag ju, så jag var tvungen att fråga min pojkvän om det var normalt att smygfota barn, och det tyckte han absolut att det var. När jag sen vände på frågan och undrade vad han skulle tycka om någon stod i ett fönster och fotade hans barn, så höll han ju med om att han inte skulle uppskatta det….

Så… Var går gränsen egentligen?? får man smyga på folk, och då framförallt barn? eller är det absolu tabu?

Robert
0

Personer som vistas på offentlig plats kan du fotografera helt fritt.

Hälsningar

robert

Fickludd
0

Tack!

Känns skönt att veta, men tar nog ett bra tag innan jag börjar känna mig någolunda bekväm med det.

EllaMarine
0

Åh, då fick jag också svar på den frågan ! :)

bildochfoto
0

Det är skillnad på att fotografera och att publicera….tänk på det.

Fickludd
0

#4 jo.. jag vågar inte göra nåt med bilderna jag tagit!

Fickludd
0

ni som är föräldrar förresten…

vad anser ni om smygfoto av era barn?? (om man tänker moral och etik, istället)

skulle ni bli misstänksamma och ta illa vid er, om någon smög omkring och fotade era barn?

Lotta_A
0

Men om en person vistas på allmän plats och så fotar man denne lite smått i smyg får man inte publicera den bilden då?

Det får man väl?

JG84
0

Vad innebär isåfall "publicera"? I kommersiellt/vinstdrivande syfte så måste man väl ha personernas medgivande? Sen så finns det väl antagligen undantag för media (tv/tidningar). Men om de är icke-kommersiellt..?

//Johan.

bildochfoto
0

Du kan publicera bilder tagna på människor. Om de är kränkande så kan du åka dit för en hel del olika saker…

Är det triviala bilder så kan man publicera dem.  Det är inte så smart att publicera par som kysser varandra…du vet inte om dessa hör ihop…

Det gäller att använda sunt förnuft eller att alltid fråga om det är ok att publicera bilderna.

Om du ska använda bilderna i annonser eller liknande kommersiella syften så MÅSTE du fråga personer på bilderna.

ändring i Pul. Pul och publicera bilder på nätet.

JG84
0

#9; Tack för det svaret!

//Johan.

KickanW
0

När man fotar barn behöver man ju inte göra det i smyg heller… Jag fotar ganska ofta barn och de bryr sig inte… Föräldrarna brukar bara tycka det är kul också.

Gertb
0

Att ha svårt för att fota människor är du inte ensam om, efter vad man läst så har nästan alla en spärr mot detta och det gäller att försöka ta sig över den tröskeln. Då ska det gå lättare sägs det.

Jag tycker också att bland det mest intressanta är fånga människor i olöka miljöer på bild. Nästan dagligen ser man ju situationer som skulle blivit bra motiv, men då kommer tanken in - nej det känns så skämmigt, inte kan man ta fram kameran. Och så blir det ingen bild, tyvärr!

För många herrans år sen läste jag en bok av en berömd fotograf som fotade människor. Både boken och fotografens namn har jag glömt men ett råd han gav kommer jag ihåg. Han skrev att den dag man kan gå ut på gatan och fotografera en okänd människa och sedan kanske bli bjuden på en kopp kaffe efteråt, då har man lyckats komma ganska långt som fotograf. Något att jobba på Glad

Ett tips som jag kan ge i att öva sig att fotografera människor kan vara att besöka olika sport och idrottsevenemang. Där kan man ta många bilder. 

Lycka till i ditt fotande.

Martin
0

#9 Visst skall man kanske tänka sig för innan man publicerar bilder på kyssande människor. Men, jag vill nog hävda att människor som kysser varandra har gjort ett val - och hör ihop. Sedan kanske det finns andra som inte vet om att de "hör ihop på något sätt" och tar illa vid sig. Men jag tycker inte man bör tänka speciellt mycket mer på det än på vilket annat foto som helst på "allmänhet". En kyss eller två mellan två människor kan knappast leda till att man döms för något brott, även om det kanske inverkar menligt på de personerna (om de nu har andra relationer osv också).

mvh Martin

queenofspade
0

Tack!

Känns bra att veta med tanke på att jag så sent som i dag symgfotade "tomten" ????? Cool