Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 620 ggr
jenny_u
0

Vilken ska jag köpa?

Nybörjare på fotografering som funderar på att skaffa en systemkamera, framförallt för att fota barnen och livet i allmänhet. Har varit ute i helgen och kollat men blir bara mer förvirrad. Just nu står det mellan en Canon 400D eller en Nikon D40x, men jag fattar inte riktigt skillnaden mellan dessa. Vilken skulle ni rekommendera?

Carlton77
0

Svårt att säga.
Kolla in dpreview.com

Här kan du jämföra dem

/Marcus

[mingdie]
0

Om du mest skall fota barnen eller livet i allmänhet så fungerar båda lika bra. Du kan också titta på Pentax K100D, Olympus E510 eller Sony A100. Alla kommer att fungera lika bra så känn efter vilken som känns bäst i händerna.

Eddie

Norrskenet
0

Varför inte en kompaktkamera med lång zoom. Den är lätt att ta med och är billigare

bildochfoto
0

Om du väljer systemkamera. Så skulle jag hellre ha ett 50mm:1,8 att börja med än ett halvtaskigt kitobjektiv….

Lakrits
0

Har själv en Sony a100, som jag gillar men kolla på dpreview som någon skrev innan och jämför där vad som skiljer dem åt. Båda är ju bra kameror så du blir nog inte besviken vilken du än väljer. Sedan kan du fråga här om det är något specifikt som du undrar över. Tycker dock att du skall köra på kit objektivet till en början för de är billiga och ger dig en hum om vilken brännvidd du behöver. Så dåliga tycker jag inte att de är heller jämfört med att skaffa ett dyrt och inse att det inte var något för dig. Dessutom är det bra att ha zoom även i de lägre brännvidderna om du fotar i städer. Mitt 18-70 kit kostade iofs. inget så det var inte så svårt att välja.. 

/Mattias

bildochfoto
0

Mattias: Du har ju zoom i benen. Möjligtvis för de lägre brännvidderna skulle jag förstå det…men jag hade nog hellre haft ett objektiv jag kunde ta bra bilder med.

Gandell
0

Jag skulle tveklöst välja Nikon D40/D40X eftersom kit-objektiven till Nikon (18-55/55-200) ger i förhållande till priset mycket bra bildkvalitet. Fasta objektiv tycker jag inte man skall köpa förrän man vet sitt eget verkliga behov.

Synpunkten att man har zoomen i benen köper jag inte - ska man zooma genom att springa fram och tillbaka kanske motivet är borta för längesedan.
Glad

Lakrits
0

Jo men ett 50 objektiv på en digital motsvarar runt 70mm beroende på sensor så det blir lite för mycket zoom för mig. Det är dessutom jäkligt kul att leka med lite vidvinkel bland hus så jag köper inte att man kan kompensera med fötterna.

Jag håller fast vid att en nybörjare mycket väl kan satsa på kit zoomen även om jag håller med om att en gedigen optik alltid är trevlig att använda. Klart värt 4-500 för att testa lite olika brännvidder.

Har ett fast 50mm själv men det är inte mitt mest använda.

Mattias

bildochfoto
0

Gendell: Nikon D40 och D40x har ett stort problem och det är att du är tvungen sedan att köpa objektiv med autofokus….det problemet har inte Canon Eos 400D…

[mingdie]
0

Kanske vi skall ge lite hjälp till Jenny utan att käbbla för mycket.

Canon 400D har ett kitobjektiv (det objektivet som oftast säljs med kameran) som anses vara lite sämre än andra kamerors kitobjektiv. Det gör inte att du inte kan ta bra foton med det.

Nikon D40 och D40X har ingen fokus motor i kameran utan du behöver objektiv med fokus motor. Det gör att det finns ett mindre sortiment av objektiv att välja på och framför allt om man tittar på begagnade marknaden.  

Att köpa ett fast 50mm objektiv som bildochfoto föreslår är inte dumt. Jag använder nog mitt gamla 50mm i över 70% av fotona jag tar av familj och vänner. Det bästa med ett fast objektiv är att du kan få ett ljusstarkt objektiv ganska billigt. Samtidigt så kostar det ju inte mycket att få kitobjektivet på köpet. Pentax K100D så skiljer det 500kr på priset med eller utan kitobjektivet. 

Eddie

bildochfoto
0

Bra summerat Eddie…

Martin
0

Och angående objektiv, så läs gärna artikeln Eddie har skrivit om Gamla Objektiv - Ny digital systemkamera

mvh Martin

Norrskenet
0

Jag har fotograferat med analoga systemkameror i 35 år och vet att man får fina bilder med dom. Som mest hade jag fem objektiv till en kamera och det var ett släpande med kameraväska. Till slut lessnade jag och köpte en enklare kamera. Nu när jag gått över till digitala kameror så kommer jag inte att köpa annat än kompaktkameror. Bilderna blir bra och man har alltid med sig alla de objektiv man behöver, och ingen risk att lorta ner sensorn. Det som varit en hämsko är att man inte haft ett riktigt bra vidvinkelobjektiv, men med min senaste kamera så har jag ett objektivomfång från 28 mm till 504 mm och med ett Leicaobjektiv så blir det mycket bra bilder. Om man dessutom är nybörjare så utnyttjar man inte de fördelar som systemkameran ger utan man har bara dess nackdelar. Min nuvarande kamera är en Panasonic DMC-FZ18 och väger bara 407g så den tar jag med mig oftare än jag skulle ha gjort med systemkamerorna.

Visst kan det vara bra med ljusstarka objektiv men huvuddelen av bilderna tas vid bra ljusförhållanden och då har man inte ens nytta av det. Nej jag slår ett slag för kompaktkameran i alla fall för nybörjare

mvh/Kenneth

jenny_u
0

Tack för alla synpunkter. Som jag förstått det är det framförallt två saker som skiljer Canon och Nikon:

Canon har inbyggd dammavskakare (eller vad det heter) samt att autofokusen sitter i själva kameran vilket det inte gör på Nikon och därmed krävs orginalobjektiv.

Det jag saknar på dem båda är bildstabilisator, det uppskattar jag på min nuvarande kamera som råkar vara en Panasonic TZ3. Jag är väl ganska nöjd med den, men tycker inte att bilderna blir så bra som jag förväntar mig, jag tycker ofta det blir suddigt och kameran är inte så snabb som jag vill ha den. Visst spelar säkert blixten in där, men utan blixt blir det bara suddigt. Jag vill kunna ta de där fina skarpa närbilderna. Jag ska behålla Panasonicen framförallt för inspelningsfunktionens skull, men även för att jag vet att jag inte alltid kommer släpa med mig systemkameran. Tanken är att de ska komplettera varandra!

[mingdie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill ha bildstabilisator så titta på en Pentax K100D. Mycket kamera för pengarna. Om vi går på bildochfotos ide med ett bra fast objektiv så har Pentax ett fint 50mm 1.8. Olympus har också bildstabilisering men jag kan inte tillräckligt om den så det får någon annan ta.

Jag kör ofta med ett gammalt 50mm manuellt objektiv (200kr) till min Pentax för dom där närbilderna. Det behöver inte kosta en förmögenhet och dom nya 50mm som bildochfoto och jag pratar om är inte för dyra. 

Norrskenet har också en bra kommentar om kompakt kamera. För mig fungerar det inte eftersom jag tar mycket foton i dåligt ljus men för andra kan det fungera utmärkt.

Lägger med ett foto för att visa vad ett 40 år gammalt objektiv kan göra.

Eddie