Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1079 ggr
Martin
2015-12-04 11:26
1

Skrivare

Jag har haft en HP-skrivare ett längre tag och den har gett upp nu varpå jag funderar på att skaffa en ny skrivare.

Det bästa vore såklart att ha en skrivare som är bra på varje sak man gör men så mycket använder jag den inte.

Söker efter en prisvärd multifunktionskrivare (skrivare, scanner, kopiator). Är mest inne på bläckstråle men kan någon övertyga mig om en prisvärd laser (i färg) så varsågod.

Används mest för att skriva ut foton men även diverse andra vanliga dokument, text både med och utan bilder.

Vad använder ni andra? Vad rekommenderar ni och vad rekommenderar ni inte?

Prisklassen bör inte överstiga 2.000 kr.

mvh Martin

JazzBass
2015-12-04 11:48
1

Jag har varit på jakt efter samma sak på sistone, och jag har kommit fram till att Canon Pixma 7750-serien verkar bäst i den här klassen, inte minst för att den har  ganska många (6st) färgpatroner inklusive en grå som förbättrar möjligheterna att skriva ut svartvitt utan färgstick. En kompis till mig har en äldre version av samma skrivare (7150 tror jag det var) och tycker den levererar väldigt fina utskrifter, men det är på blankt och halvblankt papper. Det saknas faktiskt profilstöd för matta utskrifter, och det är lite orsaken till att jag tvekat inför att köpa den modellen, liksom också det faktumet att det är väldigt få papperstillverkare som gjort icc-profiler för dessa printrar eftersom de inte anses vara i proffsklassen.  Men om man inte är intresserad av matta utskrifter tror jag den räcker väldigt långt.

Jag lutar dock själv mer mot att skaffa en riktig fotoskrivare med hyfsat resultat även på matt papper och i svartvitt, och gärna med pigmentbläck, men jag har ännu inte tagit nåt beslut om saken. De här kraven uppfylls inte av några skrivare i den lägsta prisklassen utan man måste upp mot det dubbla eller tredubbla, minst.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2015-12-05 15:42
0

Tack för input JazzBazz, lite kul att du nämner den för just den kikade jag på häromdagen och tyckte den var intressant.

I tråden som #2 länkar till tar någon upp laserskrivare. Vad är din erfarenhet/tanke om laserskrivare i förhållande till bläckstråle? Utöver att laserskrivaren ju är dyrare.

mvh Martin

JazzBass
2015-12-05 16:41
0

Har inte läst den andra tråden, men jag tror inte på laser för fotoutskrifter. Finns det ens laser-fotoskrivare? Aldrig sett några såna, och har aldrig heller sett en fotoutskrift på laser som varit ens i närheten av vad en valfri bläckstråleskrivare presterar. Laserutskrifterna har alla varit usla, inte ens närapå bra. Så för mig är valet solklart - Bläckstråle.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2015-12-05 21:41
0

#4 Tack för din input. Jag har heller aldrig hört om laser i fotoutskriftsammanhang, men däremot i "vanliga" skrivarsammanhang om att de ofta är dyrare men däremot i längden billigare i drift. Jag kan för lite om laserskrivare men jag antar att om det finns laserfotoskrivare så är de antingen svindyra och därför man inte läst om dem eller så finns de inte, för även om man tittar på lite mer avancerade proffsmodeller av fotoskrivare så är det bläckstråle man läser om. Tack!

mvh Martin