Sälja webb bilder
Hur gör ni när ni ska sälja en webb bild? Sänker ni dpi eller? Isåfall hur mycket? :)

dpi har inget med storlek att göra vad gäller användning på webben. Det är antal pixlar som spelar roll. Sen beror det väl på kunden , vad den vill ha för storlek.
När jag köpt bilder till mina fotomanipulationer så har jag alltid valt största bild. En liten bild är för mig helt ointressant.
När man köper bilder så väljer man ju själv storlek, och det bästa är väl om det finns möjlighet att ladda ner en stor fil. Annars tror jag att man förlora många köpare om inte den möjligheten finns.
Ni missuppfattade mig nog men det har redan löst sig, tack ändå ☺️

"Ni missuppfattade" kan uppfattas som spydigt med en överlägsen attityd och antyder att du sökte svar på något annat än det du frågade om.
Om någon "missuppfattade" berodde det kanske på att frågorna var oklart ställda. De som svarade uppfattade nog så som frågorna ställdes. Man brukar få svar på det man frågar om, och det har du fått.
Den första frågan gäller hur den som svarar gör, vilket både pellepiano och Cindy- svarar på.
DPI finns inte överhuvudtaget i bilder för webben. Det är vad pellepiano säger i #1. Därför saknar de två sista frågorna relevans.
När man säljer digitala bilder, levererar man dem högupplösta om de ska skrivas ut, vanligen de pixelmått de har från kameran. När kunden vill ha en bild för webben brukar man erbjuda tjänsten att skala bilden och efterskärpa för storleken den ska presenteras på webbsidan.
Det har fördelar för fotografen att själv skala bilder som ska läggas på webben, eftersom man får kontroll över hur bilden visas och kan se till att Metadata för bilden innehåller uppgifter om upphovsrätten.