Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
LĂ€st 1387 ggr
FjÀllfoto
0

Bygga upp enklare studio

Tjenare! đŸ‘‹ Det Ă€r sĂ„ att jag har fĂ„tt hyra en mindre kĂ€llarlokal och har tĂ€nkt bygga upp en liten studio. DĂ„ jag helst fotograferar i befintligt ljus har jag tĂ€nkt anvĂ€nda detta till newborn-fotograferingar, vissa boudoir-fotograferingar etc.

Vilken utstrustning ska jag skaffa? Jag har ett antal bakgrunder men min stora frĂ„ga Ă€r softboxar och liknande. Helst vill jag slippa blixtar dĂ„ jag absolut inte gillar dem
 Och vilket lysrör Ă€r bĂ€st att sĂ€tta i taket? BlĂ„, vit eller rosa nyans? Är det fördelaktigt att sĂ€tta upp fler lampor? Helst hade jag velat ha en dagsljusstudio, men alla lokaler med fönster Ă€r sĂ„ dyra. GĂ„r det att komma nĂ€ra ett sĂ„dant resultat i en kĂ€llare ocksĂ„?☀

Tacksam för snabba svar!😃

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Inkanyezi
0

Det gÄr att komma nÀra sÄdant resultat i en kÀllare ocksÄ.

Ljuset man ofta vill ha i sÄna hÀr sammanhang Àr vad konstnÀrer förr brukade kalla norrljus, men som fotografer kallar fönsterljus.

Eftersom vi numera Àr rÀtt petiga med fÀrgen, Àr det lÀmpligt att satsa pÄ det bÀsta möjliga ur fÀrghÀnseende, som för tillfÀllet Àr lysrör med en fÀrgkod dÀr första siffran Àr 9 och andra siffran 5 eller 6. Det viktiga sedan Àr att alla ljuskÀllor Àr av samma typ, och lysrören ska drivas med vÀl glÀttade HF-drivdon.

Det spelar alltsÄ ingen roll om du sÀtter dit fÀrg 954, 960 eller 965, men alla ska vara samma.

Anledningen till att man brukar föredra blixt till att fotografera mĂ€nniskor i studio Ă€r att det behövs vĂ€ldigt mycket ljus för att fĂ„ hyggligt kort slutartid och liten blĂ€ndare. Det Ă€r lĂ€ttare att jobba med blixt av det skĂ€let, men ocksĂ„ dĂ„ Ă€r det av vĂ€rde om allmĂ€nljuset i rummet har en bra fĂ€rgkaraktĂ€r. 

En ganska enkel lösning i stÀllet för softbox till blixten, om man vill ha fönsterljus i en kÀllare, Àr att rikta ljuset mot en vit vÀgg, som fÄr vara "fönster". Om man anvÀnder lysrör, kan man helt enkelt sÀtta upp dem pÄ vÀggen sÄ att de tÀcker en yta stor som ett fönster, och sedan hÀnger diffuserande tyg framför, för att ljuskÀllan inte ska vara randig och ge massor av skuggor snarare Àn helt mjukt ljus. Jag tÀnker mig alltsÄ exempelvis sex lysrör i bredd, med en vit gardin framför.

Precis som i en dagsljusstudio blir det inte sÄ flexiblet, eftersom man inte kan flytta runt fönster hur som helst. Men man kan, om man har plats för det, göra flera "fönster" för att kunna sÀtta ljus pÄ olika sÀtt.

Jag skulle nog ÀndÄ i första hand satsa pÄ blixtar, eftersom de Àr vÀldigt flexibla, sÄ att de kan anvÀndas pÄ olika sÀtt. Om man har lÀmpliga reflektorer, som kan vara helt enkelt en vitmÄlad vÀgg, eller en sÄn dÀr pappersgardin som de har pÄ IKEA, behöver man inte softbox, och man kan klara sig med mindre utrymme.

JazzBass
0

Varför vill du slippa blixtar? Ett par studioblixtar (med modelljus) pĂ„ stativ i softboxar Ă€r nog en basutrustning som jag tror man har svĂ„rt att klara sig utan. Dessutom Ă€r blixtarna mer eller en garanti för att varje bild ska bli optimalt skarp sĂ„ lĂ€nge man lĂ€gger skĂ€rpan rĂ€tt och exponerar rĂ€tt. 

Lysrör bör man vÀl undvika som pesten? De ger ojÀmnt flimrande ljus som vi inte mÀrker med ögat, men ger olika ljus och fÀrg för varje bild man tar.

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Inkanyezi
0

#2 "Lysrör bör man vÀl undvika som pesten? De ger ojÀmnt flimrande ljus som vi inte mÀrker med ögat, men ger olika ljus och fÀrg för varje bild man tar."

Nej, det Àr inte för att det Àr lysrör som det flimrar. Det handlar om drivsystemet för lysrören. NÀr de drivs med en magnetisk drossel som strömbegrÀnsare direkt frÄn elnÀtet, moduleras ljuset med 100 Hz vid elnÀtfrekvens 50 Hz, och djupet av modulationen Àr ungefÀr trettio procent, med skiftning av fÀrg under nÀtcykeln.

Detsamma gÀller urladdningslampor, exempelvis metallhalogen.

Lysrör som drivs med högfrekvensdrivdon av bra kvalité flimrar inte.

Högfrekvensdonet likriktar först strömmen och glÀttar den, sÄ att den sedan kan hackas upp till vÀxelström med hög frekvens >20 kHz. Genom rörets efterlysning kan ingenting av den höga frekvensen spÄras i ljusflödet, utan det Àr bara glÀttningen av likspÀnningen som blir kvar för att nÄgot lite modulera ljuset.

LÄgenergilampor anvÀnder ocksÄ högfrekvens, men de saknar glÀttning för att fÄ ljuset omodulerat, sÄ ocksÄ LED och lÄgenergilampor med kompaktrör har ungefÀr lika kraftig modulation av ljuset som armaturer med drossel.

SÄ jag hÄller inte med om att lysrör borde undvikas som pesten, men man mÄste ha rÀtt typ av drivning för att det ska fungera bra.

JazzBass
0

#3 - Tack för klargörandet. Men hur löser man det problemet i praktiken, alltsÄ var fÄr man tag pÄ sÄna dÀr högfrekvensdrivdon och i vilken prisklass ligger de? Behöver de kopplas in av elektriker eller fÄr man göra det sjÀlv? Finns det kanske lysrörsset till salu för fotografer?

Medarbetare pĂ„ foto, sĂ„ng och matlust iFokus

Inkanyezi
0

För att följa lagen, fÄr man faktiskt sÀtta ihop belysningsarmaturer sjÀlv, om man vet hur det ska göras. Det Àr permanent inkoppling pÄ elnÀtet som man mÄste ha elektriker till, men om man ansluter med sladd behövs det inte. För att sÀlja egentillverkade armaturer finns lagkrav pÄ testning, som mÄste utföras fackmÀssigt. Det Àr bra att testa ocksÄ om man ska anvÀnda egentillverkade armaturer sjÀlv.

Jag har ju arbetat i branschen, sÄ jag har gjort rÀtt mÄnga armaturer och vet hur man ska göra. De viktiga punkterna berör jordning och att förlÀgga ledningar sÄ att de inte riskerar att skadas. De fÄr inte gÄ över skarpa kanter, och jordledningen frÄn stickpropp till armaturhölje/drivdon mÄste vara obruten. Man fÄr inte skarva en jordledning. I bÄda Àndarna av anslutningssladden mÄste jordledningen vara lÀngre Àn fas- och nolledare, för att vara den sista som gÄr av om man skulle rycka ur sladden -- och sladden mÄste vara dragavlastad. Alla elektriska delar mÄste vara beröringsskyddade.

Grejerna finns att köpa, men de brukar inte sÀljas i fackhandeln annat Àn om man frÄgar efter dem. Det Àr sÄ klart ocksÄ bra om man vet vad man ska ha. Drivdon brukar göras för ett eller tvÄ lysrör, sÄ om man ska sÀtta upp sex, behöver man tre drivdon för dubbla rör. Moderna drivdon Àr ofta gjorda sÄ att de kan anvÀndas med flera olika rörtyper, och det finns dimbara don, vilket kan vara praktiskt.

Det mesta finns hos exempelvis Vadsbo:
http://www.elkatalogen.se/media/wysiwyg/Manualer/VADSBO/Vadsbo%20Dimmerguide%202012.pdf

Om man inte har sakkunskapen för att sjĂ€lv bygga, finns det enkla armaturer för kĂ€llare och liknande som Ă€r relativt billiga. De Ă€r vanligen gjorda för tvĂ„ lysrör, sĂ„ om man sĂ€tter tre eller fyra sĂ„dana bredvid varandra har man ett "fönster", och det kan vara flyttbart om man sĂ€tter dem pĂ„ en platta. Alltihop ansluts med sladd som mĂ„ste vara dragavlastad. SĂ„dana armaturer för T5-rör har elektroniskt HF-drivdon. 

Det finns ocksÄ armaturer med ett lysrör som Àr vÀldigt enkla att koppla ihop till en grupp rör, som de hÀr: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-2000024204/

FjÀllfoto
0

Saken Ă€r att jag inte har sĂ„ mycket erfarenhet av blixtar och kĂ€nner mig inte nog sĂ€ker att lĂ€gga ut flera tusen kronor pĂ„ nĂ„got jag inte vet exakt hur jag ska hantera. Är det ok att köpa begagnat?

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Inkanyezi
0

Jag skulle hellre köpa nytt, och det finns billiga blixtar som fungerar lika bra som dyra. Det enda jag har svÄrt att förlika mig med nÀr det gÀller studioblixtar Àr att man numera har svÄrt att hitta blixtar som kan stÀllas i fasta steg, och att instÀllningsljuset i regel inte Àr proportionellt.

Men titta efter "studioset" pÄ nÀtet. En del erbjudanden Àr riktigt bra.
Jag kÀnner inte till det hÀr företaget sedan tidigare, men ett par sÄna blixtar klarar man sig lÄngt med: https://www.vidaxl.se/p/190054/studioset-2-x-blixthuvud-2-x-stativ-6-x-paraply

Du behöver troligen inte vÀldigt starka blixtar, jag gissar att 100 Ws per blixt rÀcker och blir över. Billiga blixtar brukar vara 100-300 Ws max. Man vÀljer blixtstyrka efter hur stor studion Àr och hur stora motiv man ska fotografera.

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3st Yongnuo YN-560 iii eller iv blixtar samt en Yongnuo YN560-TX eller RF603-ii sĂ€ndare borde du fĂ„ för under 2500kr pĂ„ eBay. Ca 1000kr till för diverse fĂ€sten, stativ och paraplyn.

Jag tycker Yongnuo hÄller helt okej kvalité för att vara billiga kinaprylar och ruskigt smidiga med sin inbyggda trÄdlösa mottagare.
PÄ bilden har jag riggat upp mina prylar för att plÄta personalen pÄ jobbet framför en blixtbelyst projektorduk. Blixtarna ger mer Àn tillrÀckligt med ljus.